Een tank vol haaien met freaking lasers op hun hoofd zou de inrichting van de Porsche-fabriek complimenteren. Plus: de productiviteitstoename van de werknemers zou enorm zijn. Je wilt immers geen haaienvoer worden. Maar helaas: veel soorten van de knaag-grage zwemmers staan op de lijst van bedreigde diersoorten.
Gemuteerde zeebaarzen met een slecht humeur zijn een gangbaar alternatief voor haaien. Maar liever gebruiken ze bij Porsche de lasers voor een ander doel. Porsche Classic zet nu lasers in om zeldzame onderdelen voor klassiekers te printen. Zowel metaal als plastic.
Bijvoorbeeld de ontkoppelingshefboom van de Porsche 959. Probeer het metalen beugeltje maar eens te vinden op Marktplaats. Lukt je niet. Vroeger moest Porsche de onderdelen los fabriceren. Een tijdrovend en kostbaar klusje, aangezien veel delen oorspronkelijk gemaakt waren van gietijzer.
Via Selective Laser Melting (SLM) kan Porsche Classic nu laagje voor laagje zo’n stalen onderdeel printen. Een laser laat een poederlaagje gereedschapsstaal smelten op bepaalde punten zodat er een voorwerp ontstaat. Daarbovenop smelt de machine een tweede laag. En daar bovenop, ach, je snapt het wel. Via Selective Laser Sintering doen ze hetzelfde, maar dan met plastic.
Porsche Classic onderzoekt momenteel of 3D-printen ook een optie is voor de productie van nog twintig andere onderdelen. De voordelen? Om met de fabricage te kunnen beginnen, is niet meer nodig dan een 3D-scan van een onderdeel of een originele driedimensionale ontwerptekening.
Reacties