De fabriek voor synthetische brandstof van Porsche draait inmiddels. De fabriek in Chili vangt dit jaar genoeg CO2 uit de lucht op om 130.000 liter brandstof te maken. Over twee jaar moet dat al 550.000 liter zijn. Dit decennium vloeit er als het goed is 55 miljoen liter aan CO2-neutrale brandstof uit de fabriek. Klinkt goed, maar er is nog een belangrijk obstakel dat uit de weg moet: de prijs.
Tegen Automobilwoche vertelt Barbara Frenkel van Porsche over de synthetische brandstoffen: ‘De brandstof die we maken is veel te duur voor ons om te gebruiken.’ Volgens het bestuurslid moeten overheden met prikkels komen om de CO2-neutrale brandstof te laten slagen. De groene peut moet net zo duur zijn als reguliere benzine, anders kopen mensen het niet.
Porsche wil eventueel meer belasting op brandstof
Hoe de synthetische brandstof net zo duur kan worden als vloeibare dinosaurus? Daar zijn twee opties voor. Het liefst ziet Frenkel subsidies voor de CO2-neutrale brandstof, maar in het ergste geval moeten de belastingen op de oude brandstoffen omhoog. Jazeker, autoliefhebbersmerk Porsche is publiekelijk voorstander van hogere accijnzen op brandstof. Het zijn gekke tijden.
Overigens ziet Porsche de synthetische brandstof niet als de toekomst voor vervoer. Ze willen de CO2-neutrale peut gebruiken om het bestaande wagenpark op de weg te houden. Het zou eeuwig zonde zijn als oude 911’jes niet meer gebruikt kunnen worden, maar Porsche wil wel de uitstoot zoveel mogelijk reduceren. Voor de fabrieksbenzine hoeven de oude auto’s niet omgebouwd te worden.
Synthetische brandstof van Porsche is nog niet te koop
De synthetische brandstof van Porsche kun je momenteel nog niet zomaar kopen. Het merk test het spul nu in diverse raceklasses. Wanneer je de Chileense peut aan de pomp haalt, is nog niet bekend. Porsche gaat ook verder met de ontwikkeling en verkoop van elektrische auto’s. Het merk verwacht dat van alle nieuwe auto’s in 2030 zo’n 80 procent helemaal elektrisch is.
Bert heeft op 9 februari 2023 geschreven:
Heel bijzonder dat er bij dit artikel een foto wordt geplaatst van een 928, de meest verguisde Porsche (motor voorin, geen boxer) en het artikel gaat over de brandstof die Porsche ontwikkelt om de 911jes op de weg te houden.
Wat mij betreft een redactionele blunder!
Mattijn Nederend heeft op 10 februari 2023 geschreven:
Ook de 928, of je ‘m nu mooi vindt of niet, valt onder het ‘bestaande wagenpark’!