Eigenlijk is de hele transitie van benzine naar elektrische zo hetzelfde als je scriptie schrijven. Volgens de opleiding kun je deze in twaalf maanden afgerond hebben. Maar ja, je begint 8 maanden te laat – met het voornemen het twee keer zo snel te doen. Geheel voorspelbaar: je bent geen wonderkind dus doe je er 24 maanden over. En een beetje. Plus wat meer. Ergo: vier jaar later kun je pas de verdediging houden en afstuderen. Met de overgang naar elektrische auto’s is het precies hetzelfde.
Het is voor de branche lang en breed bekend dat het die kant op gaat. Er zijn echter (betalende) klanten die nog liever de ouderwetse techniek wensen. In veel gevallen biedt een fabrikant dan alsnog een paar overjarige modellen aan. Maar sommige fabrikanten pakken de draad weer op en gaan verder met het investeren in de verbrandingsmotor. Voor vandaag is het Porsche die deze route lijkt te bewandelen.
Porsche gaat EV voorzien van benzinemotor
Porsche geeft in een persconferentie aan dat de adaptatie inderdaad te lang duurt. Volgens Lutz Meschke komt dat vooral door het segment waarin Porsche opereert. Veel klanten hebben meer te besteden en willen gewoon een dikke motor. Ook zijn er minder fiscale incentives zoals met de Taycan een paar jaar geleden nog het geval was. Zoals wel meer fabrikanten geeft Porsche aan zowel elektrische auto’s, benzineauto’s als PHEV’s te blijven maken.
Sterker nog, de R&D-afdeling krijgt de vrijheid om auto’s met verbrandingsmotor te mogen ontwikkelen. Bijzonder is dan dat het gaat om auto’s die als EV zijn ontwikkeld, maar voorzien kunnen worden van een verbrandingsmotor. Hoe Porsche dit wil gaan doen is dan niet bekend, maar het zou betekenen dat sommige moderne elektrische Porsches ook geleverd kunnen worden met een benzinemotor. Waarschijnlijk betreft het niet de Taycan, nieuwe Macan en de nog te introduceren 718.
Lees ook: Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd
De grootste uitdaging zit hem in de architectuur van de bodemsectie. Een EV heeft een of meerdere motoren die zeer compact zijn. Aan de andere kant heb je een enorm accupakket nodig voor een acceptabele range. Dit zorgt voor compleet andere verhoudingen. Bekijk maar eens een nieuwe Mercedes E-klasse en EQE van de zijkant. Een auto met verbrandingsmotor heeft juist een grote motor, transmissie, cardan, differentiëlen, eventueel een tussenbak en aandrijfassen, maar een relatief kleine brandstoftank.
Het grote voordeel voor Porsche is dat ze alles op één platform kunnen doen. BMW is daar op dit moment succesvol mee met de i4 en i5. Het ziet er naar uit dat de andere fabrikanten dit voorbeeld volgen. Om welke modellen het gaat, is dus niet bekend, maar wel om auto’s die in de toekomst geïntroduceerd worden. Mocht deze dan niet succesvol genoeg zijn, kan Porsche altijd eventjes terug in de tijd en een benzinemotor aanbieden.
Gigi 52 heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Het grote probleem in heel de “transitie-perikelen” is zoals zo vaak de houding van de politici. Er werd tegelijk warm en koud geblazen over het al dan niet nog langer toelaten van voertuigen met verbrandingsmotoren. Hierdoor zijn de producenten niet klaar, noch op technisch vlak, noch op marketinggebied.
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de verdere ontwikkeling van PHEV’s, omdat mijn voorkeur nog altijd uitgaat naar een verbrandingsmotor, ondersteund door een voldoende sterke batterij voor lokaal verkeer.
Een andere (betere) oplossing zou zijn: motoren met waterstof als aandrijving. Maar de transitie van verbrandingsmotoren naar waterstofmotoren is verre van klaar voor commercialisatie, terwijl ook de uitrol van voldoende bevoorradingspunten nog in zijn kinderschoenen staat. Uiteindelijk veroorzaakte de EU-politiek een impasse die vele fabrikanten in de EU in de problemen gaat brengen, terwijl de Chinezen met ons lachen.
Kees heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
De realiteit is dat al die Chinese fabrikanten allang kapot waren gegaan als ze geen ongelimiteerde subsidies kregen van de overheid daar. Ze staan zonder uitzondering allemaal onder controle van de overheid. Het is heel goed dat de EU maatregelen neemt tegen deze oneerlijke concurrentie.
JanVBK heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
In de coronaperiode 2020–>2022 heeft de Zweedse overheid ook massaal hun autoindustrie en hun pleziervaartindustrie (jachtenbouw) gesteund. Maar ja, Zweden is geen lid van de EU en kan dit gewoon nog. Ook onze overheden zouden dit 15 jaar geleden nog gedaan hebben. Bij ons NL en BE zouden veel van deze firma’s gewoon over de kop gegaan zijn. Idem tijdens de vorige bankencrisis trouwens.
Adri heeft op 4 november 2024 geschreven:
Onder de anti figuren wordt Zweden als voorbeeld aangehouden omdat ze koppig alles open hielden. Onder realisten internationaal wordt Nederland als voorbeeld gezien omdat hier de belangen tussen economie, de maatschappij openhouden en medische gevolgen zo goed als mogelijk in balans gehouden werden. Dat heeft Rutte zelfs zoveel aanzien opgeleverd dat hij NAVO baas geworden is.
Dus nee, Zweden is geen lichtend voorbeeld.
En om je onzinnige redenatie helemaal van tafel te vegen: Zweden is ‘gewoon’ EU lid.
EC Dubost heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Zo hier en daar komt er wat realiteitszin.
WillysJeep heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Helemaal mee eens.
Hoho heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Niet bij jou.
Ronnie heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Toyota roept het al jaren: hybride heeft de toekomst, niet volledig elektrisch. Volledig elektrisch is een leuk alternatief, maar that’s it. En laat mensen kiezen. Nog beter is een diesel hybride.
Hihi heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
En jij, Ronnie die anoniem reageert op de website van Topgear, bent DE expert die ons allemaal gaat vertellen hoe het moet zijn? Laat ons niet lachen…
Dave heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Mannen (denk ik), doe eens lief.