Met de 75e verjaardag dit jaar, wist je wel dat er iets speciaals moest komen. Dit is de Porsche Mission X, wat volgens het merk nog een studiemodel is. Porsche gaat verder met te zeggen dat dit de snelste straatlegale auto moet zijn op de Nürburgring. En dat doe je niet met een concept. De Rimac Nevera en de Lotus Evija hebben er en concurrent bij.

Wat een geweldig uitziend ding trouwens. De glazen overkapping doet denken aan een straaljager canopy of gewoon het dak van een Le Mans-racer. Ook de deuren zijn gebaseerd op die van de 917 Le Mans racer. Er zijn aeroblades voor de achterwielen en de led-verlichting opent en sluit. Ziet nog iemand meer dan een vleugje Ferrari SP3 Daytona in de Mission X?

Het is een volledig elektrische hypercar. En dat maakt hem waarschijnlijk krachtiger dan welke benzineauto uit het verleden van Porsche. Er is geen informatie over het exacte vermogen of de aandrijving, maar er wordt geclaimd dat er een 1:1 vermogen-gewichtsverhouding is. Gezien de betrokkenheid van Porsche bij Rimac, kunnen we aannemen dat er ergens een vleugje Nevera in zit. Maar laten we raden dat deze auto lichter zal zijn. Veel lichter.

Krijgt de Porsche Mission X 1.500 pk?

Het is eerder een circuitmonster dan een GT, dus zou het de bedoeling kunnen zijn om het gewicht van een 911 te evenaren? 1.500 pk en 1.500 kg? Dat zou moeten werken. Als dat zo is, is de topsnelheid waarschijnlijk ruim boven de 300 km/u, maar de focus zal liggen op acceleratie. Een 0-100-tijd van minder dan 2 seconden is een veilige gok.

Nog twee interessante feiten. De neerwaartse druk is ‘veel hoger’ dan de laatste GT3 RS met 860 kilo en met een 900-Volt architectuur laadt het twee keer zo snel op als de Taycan Turbo S. Het laatstgenoemde systeem zul je waarschijnlijk ook in andere modellen zien. De batterij is achter de stoelen gemonteerd (in wat Porsche een ‘e-core lay-out’ noemt), in plaats van eronder, en zit op borsthoogte. Hierdoor is de auto laag (want de bestuurder zit nu niet op de batterij). De Porsche Mission X is slechts 1,2 meter hoog.

De Porsche Mission X is heel klein

De elektrische hypercar is ook compact, met een lengte van 4,5 meter en een breedte van twee meter. Vergelijkbare afmetingen als de 918 Spyder. Als je ooit in het echt een Le Mans-racer ziet, dan valt je ook op hoe klein ze eigenlijk zijn. De voorwielen meten 20-inch en achterop is het maatje 21-inch. De kleur boven de taillelijn is Rocket Metallic, en er zijn onbedekte carbon elementen eronder.

Binnenin is er een stuur geïnspireerd op de motorsport. Het is niet helemaal een ‘yoke’, maar gaat wel die kant op. En als je goed kijkt, zie je schakelflippers. De vraag is ‘waarom?’. Is dit een elektrische hypercar met een versnellingsbak? Of is het voor het instellen van het regeneratieve remmen? Porsche is geen fan van one-pedal driving, weten we… Verder zijn er koolstofvezel stoelen, een zespuntsgordel en een verwijderbare stopwatch op het dashboard.

De 75e verjaardag van straatlegale Porsches

De onthullingsdatum is significant. 75 jaar geleden ontving de 356 ‘No 1’ Roadster zijn goedkeuring voor de openbare weg. Het was daarmee de eerste auto ooit met het Porsche-embleem. De Porsche Mission X is de eerste auto met het recent bijgewerkte embleem. Het zet een lijn die begon met de 959 in 1985 en voortgezet werd met de Carrera GT (2003) en de 918 Spyder een decennium geleden.

Er is nog geen informatie over de prijs of het aantal exemplaren. Natuurlijk niet. Porsche heeft nog niet toegegeven dat het in productie gaat. Laten we hopen dat de ontwikkeling minder problematisch verloopt dan bij de 918 Spyder. Of de Lotus Evija, die waarschijnlijk de meest directe concurrent van de Mission X is. Met welke andere auto’s zou het kunnen concurreren? Wat dacht je van de Aston Martin Valkyrie? Dat is zo ongeveer het meest extreme wat je kunt krijgen op het gebied van straatauto’s.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)