Zo op het eerste gezicht gaat alles goed bij Porsche. De 911 is de bestverkochte sportwagen en de Cayenne verkoopt wereldwijd als warme broodjes. De Panamera doet het in zijn segment ook uitstekend. Toch wringt er iets: de consument gaat niet over op elektrische auto’s zoals de bedoeling was. Dat is een fenomeen dat we bij meerdere merken zien. Ze willen wel overstappen en ze kunnen wel overstappen, alleen werken de overheden en consumenten niet mee (of ze zijn niet interessant genoeg).
In dit geval moet Porsche enkele grote beslissingen nemen. Het gaat namelijk om de Porsche K1. Dat is de projectnaam voor een enorme SUV, een model dat plaats biedt aan zeven personen, gepositioneerd boven de Porsche Cayenne. Dat klinkt als een vreemd plan, maar zolang er een BMW X7 M60, Mercedes GL 63 AMG of Cadillac Escalade V is, is er ruimte voor een alternatief van Porsche. Het grote verschil: de Porsche K1 moest een elektrische auto gaan worden. En dat willen kopers blijkbaar niet in deze klasse.
Grote Porsche zevenzitter nu met benzinemotor
Porsche heeft dus geen zin om een model op de markt te brengen dat matig verkoopt. Het marktsegment van de gigantische SUV met een eigen postcode vindt Porsche nog wel heel erg interessant. Porsche is nu aan het kijken hoe ze het project alsnog als plug-in hybride op de markt kunnen krijgen, aldus het Duitse Automobilwoche. Het grote probleem is: dat lijkt niet haalbaar. Een EV-only platform is qua architectuur compleet anders dan eentje voor auto’s met verbrandingsmotoren.
Klein voorbeeld: een EV heeft een of twee zeer compacte elektromotoren, maar de accu is zeer groot. Bij een auto met een verbrandingsmotor heb je een grote motor, uitlaat, transmissie en cardanas, maar slechts een relatief kleine brandstoftank. Dus het lijkt ons heel erg sterk dat Porsche het EV-platform volledig zal aanpassen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk samenwerken met een merk uit de Volkswagen Groep of het aanpassen van bestaande platforms.
Wanneer kunnen we de zevenzits Porsche SUV verwelkomen?
De Porsche K1 staat gepland voor 2027. Om die deadline te halen kan Porsche het platform van de Cayenne pakken en deze iets verlengen. Dan kan de (originele) elektrische K1 op de markt komen wanneer de markt er wél klaar voor is en dan heeft Porsche een platform klaar, namelijk het Scalable Systems Platform. Aangezien de auto voor 2027 gepland stond, was deze in grote lijnen al behoorlijk af. Op deze wijze kan Porsche toch de markt blijven bedienen en flexibel zijn.
Lees ook: Komt Porsche met een busje? Het merk vindt het ‘nu heel interessant’
Dan tot slot: wat kun jij hier als klant van verwachten? Nou, waarschijnlijk niet zo heel erg veel. Bij auto’s van Audi en Volkswagen is duidelijk een verschil zichtbaar tussen de elektrische auto’s en die met een verbrandingsmotor. Bij Porsche zal dat verschil qua naam en design veel kleiner zijn, aldus de publicatie. Dus het is goed mogelijk dat er straks een Porsche K1 zal zijn met toevallig een benzinemotor en later eentje met elektromotor en dat je nauwelijks ziet welke, welke is.
Björn heeft op 19 december 2024 geschreven:
Een SUV met eigen postcode is speciaal voor de Amerikaanse markt, want daar moeten ze veel compenseren 😂