Vroeger, toen niemand ooit verwacht had dat Porsche zelf een SUV zou bouwen, besloot Porsche in een eigenwijze bui met de Porsche 959 mee te doen aan de rally’s als de Dakar. Beeld je eens in dat Porsche tegenwoordig met de 918 Spyder mee zou doen. Ondenkbaar.
Het Rothmans-team had een volgauto nodig voor de Dakar, maar niemand had het woord ‘Cayenne’ ooit nog uitgesproken bij Porsche. Dus klopten ze aan bij landgenoten Mercedes voor een G-klasse.
Om de zandstraaljager van een Porsche 959 bij te houden, had de G-klasse meer nodig dan de 2,8-liter zes-in-lijn met 156 pk. En uiteraard wil je als Porsche zijnde voorkomen dat Mercedes ook maar een zandkorreltje van je eer afpikt door te zeggen dat de overwinning mede mogelijk werd gemaakt door Mercedes.
Dus lepelde team-ingenieur Roland Kussmaul een 4,7-liter V8 uit de Porsche 928S in de G-klasse. Het vermogen verdubbelde haast naar 310 pk. Tijdens de Rally der Farao’s van 1986 in Egypte won de G-klasse zelfs de tweede plaats na Porsche 959. De tweede Porsche 959 brandde af.
De G-klasse met Porsche-motor werd als volgvoertuig ingezet tijdens de Dakar van 1986, maar haalde de finish helaas niet. Slechts 67 van 488 voertuigen haalden de eindstreep dat jaar. Het blijft een bijzonder bouwsel. En misschien is het wel Porsche die Mercedes het idee gaf voor een AMG-versie met een V8-motor. Wie zal het zeggen?
Foto: Porsche Museum Stuttgart
Haye Mellema heeft op 8 maart 2018 geschreven:
Kun je qua auto-evenementen en automusea niet beter in Duitsland wonen? Ze hebben natuurlijk de IAA, maar dus ook (de reden waardoor ik op deze reactie kwam) het Porsche Museum Stuttgart. En BMW, Mercedes en Volkswagen zitten er ook, daar kun je vast ook wel een kijkje nemen.