De Porsche Mission E Cross Turismo is de eerste stap in Porsches ‘Teslaficatie’. De autobouwer uit Stuttgart stormt nu richting de release van een verleidelijke elektrische auto en een laad-infrastructuur om hem te ondersteunen.

Het model dat je hier ziet, is het exemplaar dat tijdens de Autosalon van Genève het podium op kwam rollen. Niet exact ‘straatlegaal’ te noemen, maar toch liet Porsche ons rijden op een openbare snelweg. Met ten alle tijden gewapende politieagenten om ons heen.

Gaat Porsche nu echt een Mission E bouwen?

Er komt definitief een Mission E, ergens aan het einde van 2019. Eerst komt Porsche met een normale sedanversie, maar deze Cross Turismo zou eventueel later kunnen volgen. De productieversie is ongeveer zoals je hem hier ziet, maar dan zonder de offroad-accessoires. Oh, de naam kan overigens nog veranderen.

Hoe snel is ie?

Accelereren heeft hetzelfde effect als een botoxbehandeling. Twee elektromotoren (één per as) staan elk moment klaar het vel van je gezicht strak te trekken met g-krachten. Het systeemvermogen is 608 pk en 0 naar 100 km/u doet ie in 3,5 seconden. De 200 km/u tikt ie in 12 seconden aan. We konden dat niet helemaal testen – grappig hoe gehoorzaam je wordt als er mensen met geweren om je heen staan. In een sprintje naar de 200 km/u moet de Porsche sneller zijn dan de Tesla Model S P100D.

Maar hoe rijdt het dan?

De wegligging behandelen is vrij nutteloos, want de auto is nog niet klaar. Maar voor wat het waard is: de Porsche Mission E Cross Turismo voelt compleet, zoals een Porsche moet voelen. Elektrische auto’s missen vaak een ziel, maar de Mission E heeft een karakter. Hij stuurt direct en communiceert goed. Overhellen doet de koets nauwelijks door zijn lage zwaartepunt.

Een toefje Porsche Dynamic Chassis Control helpt mee. De remmen voelen verrassend normaal. De regeneratie voelt totaal niet agressief. Progressief, voorspelbaar en bakken stopvermogen. Offroad moet ook geen probleem zijn – de luchtvering kan nog 50 millimeter omhoog.

Nog speeltjes?

Achterin de kofferbak woont een drone. Je weet wel, zo’n zoemend vliegding. Het blijft immers een concept. De kans dat de drone het haalt tot het productiestadium, is nul. Oh, en overal waar je kijkt, zie je schermpjes. De ramen tot aan de airco bedien je met touchscreens.

Hoe zit het met het bereik?

De actieradius is indrukwekkend. Porsche verklapt niet hoe groot het accupakket exact is, maar hou rekening met 90 kWh. Het is in ieder geval genoeg voor meer dan 500 kilometer actieradius. Meer dan, jawel, Tesla. Theoretisch gezien laadt de Mission E ook sneller. Het 800-volt systeem (Tesla: 400 v) laadt met 15 minuten voor 80 procent de accu vol. Daar heb je wel een 800-volt lader voor nodig.

En waar vind ik die lader?

BMW, Ford, Daimler en de rest van de Volkswagen Groep werken samen met een bedrijf dat zichzelf Ionity noemt. In 2020 moeten er door heel Europa 400 snelladers staan. Dus, zie jij de elektrische toekomst wel zitten?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear