TopGear reed eerder deze maand een paar uurtjes in een supergeheim* prototype van de Porsche Taycan Cross Turismo. Wanneer we binnenkort de productieversie rijden, melden we ons weer – voor nu alvast onze eerste indrukken van de rugzak-Taycan.

*Ook weer niet zó supergeheim, hij was zwart gewrapt en had afgeplakte logo’s.

Testobject: Porsche Taycan Cross Turismo
Uitvoering: Turbo S prototype
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: volle bak sneeuw!

Waarom mogen jullie in een prototype rijden?

Omdat we heel bijzonder zijn. Nee, geintje – een beetje bijzonder maar. In de aanloop naar de onthulling van de Taycan Cross Turismo (zeer binnenkort) bedacht Porsche een mooie publiciteitsstunt. Het prototype werd naar verschillende landen met uiteenlopende klimaten verscheept en daar op z’n staart getrapt. In Nederland waren wij een van de gelukkigen die een rondje mochten.

Waarom is ie zo ranzig?

Onderdeel van de stunt: de auto mocht niet gewassen worden. Je ziet ‘m hier vol aangekoekt woestijnzand uit Amerika, gruis uit Noorwegen en met brokken gravel uit het VK tussen z’n spoilers.

Wat is de Porsche Taycan Cross Turismo?

Een Taycan, maar dan hoger op z’n wielen en met een shooting brake-achtige carrosserievorm. Je zag dit idee al eerder als conceptcar verschijnen, en nu komt ie er echt aan. We voorspellen een gouden toekomst voor ‘m. De extra hoofdruimte achterin is welkom en hoewel de bagageruimte te lijden heeft onder de aflopende daklijn, ziet de Cross Turismo er wat ons betreft oneindig veel cooler uit dan de gewone Taycan.

Hoe rijdt ie?

Daarvoor moeten we je eerst vertellen dat dit de Turbo S is: 761 pk sterk op z’n max, 0 naar 100 in net geen 3 seconden. Als het droog is, tenminste – maar dat is het niet. Het is begin februari en door de hevige sneeuwval is het overal glibberen geblazen.

Oké: hoe rijdt ie als het glad is?

Fantastisch. Je kunt alle elektronische systemen hun werk laten doen en constateren dat ie, mede dankzij z’n Goodyear UltraGrip-winterbanden, verbazend lang houvast blijft vinden. Of je kunt op commando alle vier de wielen laten doorslaan en ‘m in een controleerbare vierwieldrift gooien. Dat laatste komt van pas: we moeten ‘m immers hardhandig aanpakken.

Waar dan? Op de A28?

Laten we zeggen dat ogenschijnlijk brave locaties – parkeerplaatsen in het bos, en vooral de toegangswegen daarnaartoe – onder enkele centimeters sneeuw ineens heel andere kwaliteiten krijgen. In de vroege ochtend is er nog niemand en het voordeel van een elektrische auto is natuurlijk dat je niet alle omringende dorpen wakker blèrt als je een keer wat plezier maakt. We hebben maar een paar uur, dus we weten wat ons te doen staat.

Met alle hulpjes uit en de luchtvering op hoog smijten we de Cross Turismo over de paden. Eigenlijk is de ideale driftauto een elektrische auto. Want als je ergens een nauwkeurig en onmiddellijk reagerend rechterpedaal kunt gebruiken, is het wel hierbij. De Taycan laat zich moeiteloos dwars zetten en sleurt je ongenadig hard de bocht uit. Je bepaalt de aanvalshoek met je tenen en je richting met de delicate besturing. Dit alles zonder dat z’n aanzienlijke gewicht (niet exact bekend, maar een gewone Taycan Turbo S weegt al 2.370 kilo) je al te veel parten speelt. Mits je bochten niet te hard in gaat; dan is er weinig houden aan.

En op een normale ondergrond?

We komen zowaar een drooggereden hoofdweg tegen, op de terugweg naar de importeur. Op de valreep kunnen we één keer z’n vermogen vol inzetten. Wie de gewone Taycan Turbo S (of een snelle Tesla) nog niet kent, wordt hierdoor finaal van z’n sokken geblazen. Maar ook als je deze nekknappende exercitie al eerder meemaakte, verveelt het nooit. Tel dit op bij de wendbaarheid en controle, een fractie meer praktische bruikbaarheid en de extra rijhoogte als remedie voor drempelwildgroei, en je weet dat Porsche hier een winnaar te pakken heeft.

Binnenkort wordt de Porsche Taycan Cross Turismo officieel onthuld. Zodra we meer weten, zoals motoriseringen en uitvoeringen, specificaties en prijzen, melden we het hier.

Reacties

  • peter noordijke heeft op 24 februari 2021 geschreven:

    wat een geheimzinnig gedoe waar er met die Porsche Taycan cross tourismo is gereden, iedere zeeuw ziet toch dat dat op de Neeltje Jans is, duhhhhh

    • Redactie TopGear heeft op 1 maart 2021 geschreven:

      Porsche Nederland nam de foto’s, niet wij… *tun tun tuuuun*

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)