TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Taycan GTS. In TopGear Magazine 199 lees je de test van de Porsche Taycan GTS Sport Turismo en in nummertje 200 volgt de rijtest van de Taycan GTS. Hieronder alvast wat highlights.

Testobject: Porsche Taycan
Uitvoering: GTS
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: Droog en te warm voor een trui, te koud voor een T-shirt

Wacht even, waarom rijden jullie met de sedan?

Het grote nieuws is inderdaad de Taycan Sport Turismo, dus de stationwagenversie. Daar hebben we uiteraard mee gereden, maar daar mogen we nog even iets over zeggen. Iets met embargo’s, boze brieven en verdrietige hoofdredacteuren als we stiekem toch iets schrijven. Maar met de Sport Turismo werd ook de GTS geïntroduceerd, een nieuwe versie van de Taycan die we al kennen.

Vertel eens iets over de Porsche Taycan GTS

De GTS is bij Porsche altijd een versie die je blind kunt bestellen. Nooit de krachtigste, maar altijd krachtig genoeg en altijd met wat leuke sportieve kenmerken plus de opties die je wilt. Zo heeft de Taycan GTS de aandrijflijn van de Turbo (dus met de tweetraps transmissie achterin) met iets minder vermogen, zwarte accenten binnen en buiten plus een interieur met een hoop RaceTex, wat eigenlijk een soort alcantara is. Het liefst bestel je een GTS is het rood. Omdat de Sport Turismo al rood was, waren de sedans bij deze persintroductie in het grijs.

Zien we dat nou goed? Rijden jullie op een circuit?

Jazeker. Belangrijk om te weten is dat de GTS niet een soort hardcore circuitversie is zoals de GT3 of GT4. De GTS moet juist een goed gebalanceerde allrounder zijn voor veel sportieve dagelijkse kilometers. Dat betekent echter niet dat de Taycan GTS zich niet thuis voelt op het circuit. Met 598 pk en 850 Nm tikt hij in 3,7 seconden de 100 km/u aan (zowel de sedan als de station) en de top is 250 km/u.

Is de Porsche Taycan GTS niet wat zwaar voor het circuit?

Ja en nee. De Taycan GTS weegt ruim 2.300 kilo en dat is wat aan de hoge kant. Maar Porsche bewees met de Cayenne al eerder dat ze heel wat kunnen Sonja Bakkeren met goede banden en een goede onderstelafstelling. De Taycan duikt zonder vertraging uitermate gretig de bochten in en dankzij al het vermogen duikt hij er net zo snel weer uit. Bij het remmen voel je het gewicht goed, zeker omdat het rempedaal best wat druk vereist. Hierdoor voelt het allemaal nog wat zwaarder. De prestaties zijn ondanks het gewicht heel indrukwekkend.

Op Mallorca ligt een klein circuit dat je kunt zien als een brede kartbaan. De vele korte bochten leggen de achilleshiel van de Taycan bloot: de banden. Als je die flink van jetje geeft met 2.300 kilo, dan worden ze te warm en na een paar rondjes boenderen merk je dat het onderstuur toeneemt. Dit komt deels door de natuurwetten en is niet tegen te gaan, en deels door een redacteur die wat soepeler moet leren rijden.

Overstuur laat de tractiecontrole trouwens ook wel een beetje toe, maar dat moet je wel bewust opzoeken. Doe je beheerst, dan doen de hoeveelheden grip vermoeden dat Scotch de banden maakte (omdat plakband, snap je?). Op de openbare weg, waar je niet de banden tot de limieten pusht, zul je meer dan genoeg grip moeten hebben.

Lees onze volledige rijtest van de Porsche Taycan GTS Sport Turismo in TopGear Magazine 199 – vanaf 16 december in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)