
TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Taycan GTS. In TopGear Magazine 199 lees je de test van de Porsche Taycan GTS Sport Turismo en in nummertje 200 volgt de rijtest van de Taycan GTS. Hieronder alvast wat highlights.
Testobject: Porsche Taycan
Uitvoering: GTS
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: Droog en te warm voor een trui, te koud voor een T-shirt
Wacht even, waarom rijden jullie met de sedan?
Het grote nieuws is inderdaad de Taycan Sport Turismo, dus de stationwagenversie. Daar hebben we uiteraard mee gereden, maar daar mogen we nog even iets over zeggen. Iets met embargo’s, boze brieven en verdrietige hoofdredacteuren als we stiekem toch iets schrijven. Maar met de Sport Turismo werd ook de GTS geïntroduceerd, een nieuwe versie van de Taycan die we al kennen.
Vertel eens iets over de Porsche Taycan GTS
De GTS is bij Porsche altijd een versie die je blind kunt bestellen. Nooit de krachtigste, maar altijd krachtig genoeg en altijd met wat leuke sportieve kenmerken plus de opties die je wilt. Zo heeft de Taycan GTS de aandrijflijn van de Turbo (dus met de tweetraps transmissie achterin) met iets minder vermogen, zwarte accenten binnen en buiten plus een interieur met een hoop RaceTex, wat eigenlijk een soort alcantara is. Het liefst bestel je een GTS is het rood. Omdat de Sport Turismo al rood was, waren de sedans bij deze persintroductie in het grijs.
Zien we dat nou goed? Rijden jullie op een circuit?
Jazeker. Belangrijk om te weten is dat de GTS niet een soort hardcore circuitversie is zoals de GT3 of GT4. De GTS moet juist een goed gebalanceerde allrounder zijn voor veel sportieve dagelijkse kilometers. Dat betekent echter niet dat de Taycan GTS zich niet thuis voelt op het circuit. Met 598 pk en 850 Nm tikt hij in 3,7 seconden de 100 km/u aan (zowel de sedan als de station) en de top is 250 km/u.
Is de Porsche Taycan GTS niet wat zwaar voor het circuit?
Ja en nee. De Taycan GTS weegt ruim 2.300 kilo en dat is wat aan de hoge kant. Maar Porsche bewees met de Cayenne al eerder dat ze heel wat kunnen Sonja Bakkeren met goede banden en een goede onderstelafstelling. De Taycan duikt zonder vertraging uitermate gretig de bochten in en dankzij al het vermogen duikt hij er net zo snel weer uit. Bij het remmen voel je het gewicht goed, zeker omdat het rempedaal best wat druk vereist. Hierdoor voelt het allemaal nog wat zwaarder. De prestaties zijn ondanks het gewicht heel indrukwekkend.
Op Mallorca ligt een klein circuit dat je kunt zien als een brede kartbaan. De vele korte bochten leggen de achilleshiel van de Taycan bloot: de banden. Als je die flink van jetje geeft met 2.300 kilo, dan worden ze te warm en na een paar rondjes boenderen merk je dat het onderstuur toeneemt. Dit komt deels door de natuurwetten en is niet tegen te gaan, en deels door een redacteur die wat soepeler moet leren rijden.
Overstuur laat de tractiecontrole trouwens ook wel een beetje toe, maar dat moet je wel bewust opzoeken. Doe je beheerst, dan doen de hoeveelheden grip vermoeden dat Scotch de banden maakte (omdat plakband, snap je?). Op de openbare weg, waar je niet de banden tot de limieten pusht, zul je meer dan genoeg grip moeten hebben.
Lees onze volledige rijtest van de Porsche Taycan GTS Sport Turismo in TopGear Magazine 199 – vanaf 16 december in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
