
Noorwegen loopt voorop in de wereld als het gaat om de elektrificatie van het wagenpark. Het land – dat overigens de grootste exporteur van fossiele brandstoffen van West-Europa is – is hard onderweg om al in 2025 de verkoop van nieuwe brandstofauto’s te verbannen. Van alle nieuwe auto’s was in Noorwegen vorig jaar al 84 procent volledig elektrisch. En er was ook een ander record: de elektrische Porsche Taycan is er populairder dan alle benzineauto’s bij elkaar.
De teller van nieuwverkopen in het Scandinavische land stond in januari op 7.957 stuks voor alle soorten aandrijving. Het is dan ook geen enorme automarkt – er wonen slechts 5,4 miljoen mensen. Van alle nieuwe auto’s hadden slechts 175 exemplaren een benzinemotor. Dat betekent dat de toch wel vrij prijzige Porsche Taycan met 181 stuks populairder was dan alle benzineauto’s bij elkaar. Dit meldt de Wegenverkeersinformatieraad (OFV) in Noorwegen.
De Taycan is niet de populairste EV
De OFV haalt specifiek de Taycan aan, maar dat is niet eens de populairste elektrische auto. De Audi Q4 e-tron werd 643 keer afgeleverd in januari en de Hyundai Ioniq 5 maar liefst 477 keer. Zelfs de BMW iX valt goed in de smaak met 444 exemplaren. Deze auto’s verkopen in Noorwegen zelfstandig dus vele malen beter dan alle brandstofauto’s bij elkaar.
In heel januari werden er nog 212 dieselauto’s verkocht. Daarbij was de Nissan Leaf met 231 exemplaren populairder dan alle diesels bij elkaar. In de top 20 van bestverkochte auto’s staat slechts één benzineauto: de Toyota RAV4. En dat is nog een hybride ook.
Waarom zijn elektrische auto’s zo populair in het koude Noorwegen?
Het is voor zowel particulieren als zakelijke rijders bijzonder gunstig om elektrisch te rijden dankzij een hoop stimulansen vanuit de overheid. EV-rijders krijgen korting op diverse belastingen, korting op parkeren en ze mogen bijvoorbeeld over de busstrook rijden. Daarnaast mogen ze twee keer per jaar gratis een ambtenaar in functie beledigen, schoolpleinen gebruiken om de route af te snijden en de vluchtstrook blokkeren voor hulpdiensten. Oké, die laatste dingen zijn verzonnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Porsche Taycan in Noorwegen populairder dan alle benzineauto’s bij elkaar”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Wat dit vooral aantoont is dat de Noren momenteel massaal géén nieuwe wagens kopen. In België werden er in januari 34.668 nieuwe wagens ingeschreven (op 11.000.000 inwoners) en dat was al fiks minder dan vorige jaren. Benzinewagens durven de Noren dus niet meer te kopen, maar de elektrische wagens zijn voor de meesten waarschijnlijk nog veel te duur…
Die Taycan is een fijne auto. Dus ook in Noorwegen daar verkopen het trio Q4 E-Tron, ID.4 en Enyaq meer dan welke concurrent ook maar. Net als in Nederland geen Tesla in de top. Je vraagt je wel af hoeveel subsidie dit allemaal gekost heeft.