Noorwegen loopt voorop in de wereld als het gaat om de elektrificatie van het wagenpark. Het land – dat overigens de grootste exporteur van fossiele brandstoffen van West-Europa is – is hard onderweg om al in 2025 de verkoop van nieuwe brandstofauto’s te verbannen. Van alle nieuwe auto’s was in Noorwegen vorig jaar al 84 procent volledig elektrisch. En er was ook een ander record: de elektrische Porsche Taycan is er populairder dan alle benzineauto’s bij elkaar.
De teller van nieuwverkopen in het Scandinavische land stond in januari op 7.957 stuks voor alle soorten aandrijving. Het is dan ook geen enorme automarkt – er wonen slechts 5,4 miljoen mensen. Van alle nieuwe auto’s hadden slechts 175 exemplaren een benzinemotor. Dat betekent dat de toch wel vrij prijzige Porsche Taycan met 181 stuks populairder was dan alle benzineauto’s bij elkaar. Dit meldt de Wegenverkeersinformatieraad (OFV) in Noorwegen.
De Taycan is niet de populairste EV
De OFV haalt specifiek de Taycan aan, maar dat is niet eens de populairste elektrische auto. De Audi Q4 e-tron werd 643 keer afgeleverd in januari en de Hyundai Ioniq 5 maar liefst 477 keer. Zelfs de BMW iX valt goed in de smaak met 444 exemplaren. Deze auto’s verkopen in Noorwegen zelfstandig dus vele malen beter dan alle brandstofauto’s bij elkaar.
In heel januari werden er nog 212 dieselauto’s verkocht. Daarbij was de Nissan Leaf met 231 exemplaren populairder dan alle diesels bij elkaar. In de top 20 van bestverkochte auto’s staat slechts één benzineauto: de Toyota RAV4. En dat is nog een hybride ook.
Waarom zijn elektrische auto’s zo populair in het koude Noorwegen?
Het is voor zowel particulieren als zakelijke rijders bijzonder gunstig om elektrisch te rijden dankzij een hoop stimulansen vanuit de overheid. EV-rijders krijgen korting op diverse belastingen, korting op parkeren en ze mogen bijvoorbeeld over de busstrook rijden. Daarnaast mogen ze twee keer per jaar gratis een ambtenaar in functie beledigen, schoolpleinen gebruiken om de route af te snijden en de vluchtstrook blokkeren voor hulpdiensten. Oké, die laatste dingen zijn verzonnen.
Mike heeft op 4 februari 2022 geschreven:
Wat dit vooral aantoont is dat de Noren momenteel massaal géén nieuwe wagens kopen. In België werden er in januari 34.668 nieuwe wagens ingeschreven (op 11.000.000 inwoners) en dat was al fiks minder dan vorige jaren. Benzinewagens durven de Noren dus niet meer te kopen, maar de elektrische wagens zijn voor de meesten waarschijnlijk nog veel te duur…
Best logisch heeft op 4 februari 2022 geschreven:
Die Taycan is een fijne auto. Dus ook in Noorwegen daar verkopen het trio Q4 E-Tron, ID.4 en Enyaq meer dan welke concurrent ook maar. Net als in Nederland geen Tesla in de top. Je vraagt je wel af hoeveel subsidie dit allemaal gekost heeft.