Járen voor Porsche met de 356 kwam, werkten dezelfde mensen aan een heel andere auto. Een die speciaal gebouwd werd voor een race die nooit heeft plaatsgevonden. De Porsche Type 64 werd de allereerste Porsche ter wereld: superlicht, supergestroomlijnd en superzeldzaam. Chris Harris mocht er pas in rijden.
Daags voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog leek het de Duitse overheid een goed idee om haar Autobahn te promoten en haar productieauto voor de massa in de spotlights te zetten. De auto in kwestie was de KdF-Wagen, beter bekend als de Kever. Hoe kun je zo’n moment beter vieren dan met een rally? Aan Ferdinand Porsche de eervolle taak om een snelle auto te ontwerpen die de race – 1.500 kilometer van Berlijn naar Rome – makkelijk aankon. Met de Porsche Type 64 als resultaat. De auto was op tijd klaar, maar de race is nooit doorgegaan. De oorlog brak uit en de Duitse overheid besloot zich te focussen op legervoertuigen. Zo werd de eerste Type 64 ineens onderdeel van de legerboedel.
Dat weerhield Ferry Porsche – zoon van Ferdinand – er niet van om stug door te gaan met het bouwen van nog eens twee Type 64’s, als studiemateriaal voor zijn eerste eigen sportauto onder zijn eigen merknaam. Saillant detail: de derde auto werd gebouwd op het chassis van de eerste. Die werd namelijk in no-time gecrasht door een hoge pief binnen Volkswagen. Type 64 nummer 3 werd de persoonlijke auto van Ferry Porsche. Na de oorlog richtte hij zijn inmiddels beroemde automerk op en bevestigde in hoogsteigen persoon de letters die de merknaam spellen op de neus van zijn Type 64. Een jaar later zou Ferry Porsche zijn 356 voor het eerst uitlaten op het openbare asfalt, met de Type 64 in zijn kielzog.
Uiteindelijk kocht privéracer Otto Mathé de -unieke Porsche Type 64. De auto was eigenlijk helemaal niet te koop, maar Mathé was zó verliefd op de gestroomlijnde body (getekend door Erwin Komenda) en de prestaties van de auto, dat Porsche het hem gunde om de auto te bezitten. De beste man zou de auto 46 jaar lang hebben, tot hij overleed in 1995. Mathé mag zich bovendien de eerste ter wereld noemen die een Porsche-product aan de startlijn van een race parkeerde. Hij racete de auto in de jaren vijftig en niet zonder succes. Dat de autoproducent het sinds die tijd, understatement -incoming, vrij aardig zou gaan doen in de wereld van de autosport, kon niemand nog bevroeden.
Nu zoekt de Type 64 een nieuw baasje. Bij voorkeur een met heel diepe zakken. Kijk namelijk niet raar op als de oudste Porsche ter wereld een ruime twintig miljoen gaat opbrengen als ie wordt geveild in Monterey. Dat lijkt opmerkelijk veel, maar bedenk: deze auto sloeg de brug tussen Volkswagen en Porsche. Of, zoals ze bij RM Auctions zelf treffend constateren: zonder de Porsche Type 64 hadden de 356, 550 én de 911 niet bestaan. En of deze over-lever van de Tweede Wereldoorlog speciaal is. Een geschatte prijs is niet gegeven.
specificaties Porsche Type 64 (1939)
Productiejaren: 1939-1940
Motor: 1.131 cc, viercilinder, 32 pk
Aandrijving: achterwielen, 4v handbak
Prestaties: 0-100 n.b., top 153 km/u
Gewicht: n.b.
Aantal gebouwd: 3 exemplaren
Reacties