Het Duitse kampioenschap ‘wer uriniert am weitesten’ leek beslecht toen de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo verscheen. En dan doelen we niet eens op de lengte van z’n naam. De Panamera Sport Turismo blijft steken op 310 km/u. De Mercedes-AMG E 63 S Estate rijdt maximaal 300 km/u.
De BMW kan zelf geen gooi doen naar de titel snelste stationwagen ter wereld, aangezien een M5 Touring niet op hun ToDo-lijstje staat. Maar daar is Alpina het niet mee eens, dus bouwden ze deze Alpina B5 Touring. De verbouwde 4,4-liter V8 van de B5 zet lucht en benzine om in 608 pk en herrie.
Daarmee sprint de Alpina B5 Touring in 3,6 seconden naar 100 km/u en blijft ie doorgaan tot je 330 km/u op de GPS afleest. Al raden we je aan om liever je ogen op de weg te houden. Hiermee is de Alpina B5 Touring de snelste stationwagen ter wereld.
Maar wat is de prijs van de Alpina B5 Touring in Nederland?
Alpina vraagt 96.891 euro voor de B5 Touring. Dat is zonder belastingen. De CO2-uitstoot is 247 gram per kilometer, dus komt er zo’n 51.000 euro aan BPM bovenop. De totale prijs van de Alpina B5 Touring is dus om en nabij 148.000 euro. Mocht je daarvan schrikken: een BMW M5 (sedan) kost 161.498 euro.
Grappig feitje: de overheidsschuld van ons land is 416 miljard euro. Dat komt neer op 24.000 euro per Nederlander. Oftewel: met één Alpina B5 Touring betaal je voor jezelf én nog iemand de overheidsschuld af. Lekker chauvinistisch, dus.
Reacties