Het is een van de belangrijkste introducties geweest van dit jaar, die van de elektrische Audi A6. Audi had al enkele elektrische modellen, maar dat waren derivaten van Volkswagens of Porsches. Dit is een ‘echte’ Audi, voor zover je daarvan kan spreken tegenwoordig. Een groot deel van het succes zal afhangen van de prijs van de Audi A6 e-tron en je raadt het al: die hebben we voor je.
We vallen maar meteen met de deur in huis, want de Audi A6 e-tron Sportback kost 75.990 euro, de Avant (stationwagon) is 1.500 euro duurder. Voor dat geld krijg je meteen een hele dikke Sjaak, want standaard heeft deze een 100-kWh accupakket met 800-volt technologie én een potente elektromotor. Die is namelijk goed voor 367 pk. Wat kun je nog meer wensen?
Prijs Audi A6 e-tron: wat krijg je ervoor terug
De sprint van 0-100 km/u is in 5,4 seconden gepiept. Als je die sprinttijd niet probeert te halen kun je 754 kilometer halen. Opladen kan met een snelheid tot 270 kW. Bijzonder is dat deze Audi geen quattro heeft, maar achterwielaandrijving. Deze auto is dus het perfecte alternatief voor BMW-rijders die de ietwat drukke en bijzondere designstijl vminder goed op waarde kunnen schatten.
Als je een Audi A6 met vierwielaandrijving wil, ga dan voor de Audi S6. Die kost 101.490 euro. Die heeft 504 pk en knalt in 5,1 seconden naar de 100 km/u. Belangrijk voor mensen die eerlijk zijn over de snelheden die ze rijden op de Autobahn: de S6 loopt 240 km/u. De range is maximaal 642 kilometer. Daarnaast heeft de Audi S6 een dikkere uitrusting. Mocht je de uitstraling van de S6 wensen op je A6, kies dan voor het S-Line interieurpakket. Die heeft zelfs een S-badge tegenwoordig.
BMW i5 is iets goedkoper
Oké, heel erg leuk allemaal. Maar hoe laat dit zich vergelijken met de concurrentie? Want er zijn natuurlijk twee gedoodverfde concurrenten. Nu de prijs van de Audi A6 e-tron bekend is, kunnen we ze mooi vergelijken. De BMW i5 is er al vanaf 71.325,20 euro. Let wel op: in de configurator gooit BMW er alvast meteen een paar opties op (en valt die duurder uit). Dan heb je een i5 eDrive40 met 340 pk, achterwielaandrijving en een range van maximaal 580 km.
Lees ook: Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5
De Mercedes EQE is er vanaf 70.028 euro. Voor dat geld heb je de EQE 300 Business Edition. Deze heeft slechts 245 pk, maar wel een 89-kWh accupakket. Op een volle lading stroom haalt deze 657 kilometer. Die eigenaardige styling werpt dus wel degelijk zijn vruchten af. Voor een juist vergelijk kun je beter de EQE350+ erbij pakken, die heeft 292 pk op de achterwielen. Deze kost 75.386 euro. Kortom, het zal een kwestie van smaak zijn welke van deze drie je kiest.
Dieter heeft op 6 september 2024 geschreven:
Ze mogen hem houden. Kom maar eens terug als ik er één kan kopen die effectief op het conceptmodel lijkt.
Ronnie heeft op 6 september 2024 geschreven:
Mooie prijs voor een berg snel ontwaardende electronica. Weg ermee.
Fact checker heeft op 6 september 2024 geschreven:
Ter vergelijking.
De goedkoopste Mercedes EQE’s op Gaspedaal zitten net onder de 50k. Bouwjaar 2022. Nieuwprijs vanaf 71k. 30% afschrijving.
De goedkoopste Mercedes E-klasse op Gaspedaal zitten rond de 40k. Bouwjaar 2022. Nieuwprijs vanaf 62k. 35% afschrijving.
Conclusie: de E-klasse schrijft sneller af dan de EQE en wat Ronnie zegt klopt niet.
Remon heeft op 5 september 2024 geschreven:
S6 ‘knalt’ in 5.1sec naar 100? Dat doet mijn 335i nog een 0,1sec minder over en dat met 306pk en 10jaar terug al. Niet echt vooruitstrevend zou ik zeggen…