Laten we vooropstellen: volgend jaar gaan er bijna geen bedrijfswagens verkocht worden. Elke ondernemer die graag een nieuw bedrijfsbusje wil, koopt hem alvast dit jaar. De bedrijfsauto’s met een brandstofmotor worden vanaf 2025 fors duurder én mogen niet meer in alle binnensteden rijden. Voor bedrijfsauto’s die in 2024 op kenteken komen, geldt dit nog niet. Alleen als je bijvoorbeeld toch een elektrische bus wilt kopen, kun je wachten. Bijvoorbeeld als je deze Volkswagen e-Transporter wilt.
Volkswagen hangt een prijskaartje aan de volledig elektrische Transporter. De goedkoopste versie krijgt een 64-kWh accu en 136 pk, waardoor hij zo’n 330 kilometer moet kunnen rijden op één lading. Je laadt met maximaal 125 kW, waardoor je tijdens een ruime lunchpauze van 38 minuten tot 80 procent kunt opladen. De goedkoopste uitvoering gaat 46.990 euro kosten. Daarmee is de elektrische versie nog nipt duurder dan de dieselversie.
Je kunt ook kiezen voor een versie met 218 pk en eentje met 286 pk. Later komt er nog een goedkopere versie met een 43-kWh accu, als 330 kilometer veel te veel actieradius is. Het maximale trekgewicht van de elektrische Transporter is in ieder geval 2.300 kilo, maar dan moet je wel even je verwachtingen van de actieradius bijstellen. Ook van de elektrische Transporter is er een extra ruige PanAmericana. Deze staat wat hoger op zijn pootjes.
Prijs elektrische VW Transporter is hoger
Dit jaar hoeven ondernemers nog geen BPM te betalen over hun bedrijfsauto met een zogenoemd grijs kenteken. Volgend jaar moeten ondernemers 74,40 euro betalen per gram CO2-uitstoot. Bij de goedkoopste Volkswagen Transporter met dieselmotor en 110 pk zou dit neerkomen op 13.691 euro BPM. De prijs inclusief BPM zonder de BTW zou dan neerkomen op 43.681 euro voor de diesel. Wil je de bus als particulier rijden, dan ben je 51.318 euro kwijt.
Is de elektrische Transporter goedkoper dan de ID. Buzz Cargo?
De elektrische ID.Buzz Cargo is nipt goedkoper dan de diesel-Transporter. Voor 39.990 euro rij je de elektrische ID. Buzz met 170 pk en een actieradius van 334 kilometer. Waarom je dan voor de elektrische Transporter zou gaan? Ruimte. In de ID. Buzz Cargo kun je 3,9 kubieke meter kwijt en bij de Transporter is dat minimaal 5,8 kubieke meter. Als je een langere versie neemt, is dit al 9 kubieke meter. De Buzz ziet er leuk uit en is dan weer een leuker visitekaartje voor je bedrijf.
Reacties