
Zelfs op Zweinstein bij de Faculteit Magisch Management en Magimediastudies leren ze in de lessen Klantbetovering en Consumentengedrag dat je nooit een belangrijk persbericht verstuurt in de week van 1 april. Maar zelfs als de prijsverhoging van EasyPark een (buitengewoon ongrappige) 1 aprilgrap blijkt, dan is de schade enorm. Wij konden gisteren LinkedIn niet openen zonder doodgegooid te worden met boze betogen van professionals.
Dit waren niet alleen maar mensen die dachten ‘how can I make this about me?’; ook de statistieken van Google laten zien dat veel mensen de verhoging van EasyPark niet gaan pikken. Zo waren er gisteren plotseling een paar snelle stijgers. De pijnlijkste is gelijk de zoekterm ‘EasyPark opzeggen’. Voorheen werd daar nauwelijks op gezocht, maar gisteren was er volgens Google ineens piekpopulariteit. Harde aantallen geeft Google helaas niet.
De hoogste stijger was ‘EasyPark prijsverhoging’ met kort daarna ‘klanten EasyPark woedend’. Nummer drie is een logisch vervolg, want volgens Google was er gisteren ineens piekpopulariteit voor de ‘Q-Park app’. Op de App Store van Apple staat Q-Park nu op nummer één van de gratis apps. Zelfs boven ChatGPT. Helaas kunnen we niet zien hoeveel mensen de EasyPark-app hebben verwijderd na gisteren.

Ook andere apps profiteren van de prijsverhoging van EasyPark
En niet alleen Q-Park ging goed op de prijsverhoging van EasyPark. Ook Flitsmeister maakt dankbaar gebruik van de woede en brengt zijn parkeerfunctie nog even extra onder de aandacht. Er werd ook veel gezocht naar Yellowbrick en de ANWB-app. Daarnaast vroegen een hoop mensen aan Google wat de ‘beste parkeer-app’ is en wat de ‘alternatieven voor EasyPark’ zijn.
Als de prijsverhoging van EasyPark geen 1 aprilgrap was, dan vermoeden we dat er alsnog een statement komt waaruit blijkt dat het toch een grapje was. Dat zouden wij in ieder geval doen om de schade te beperken, want blijkbaar had de app toch niet het monopolie als verwacht op het hoofdkantoor. Of is de prijsverhoging sterk genoeg om de leegloop te compenseren? Wie weet.
Schade kunnen ze alleen nog maar beperken door te zeggen dat het een 1 april grap was en ze per direct geen transactiekosten meer berekenen.
Als je nu een tweede app gebruikt met jouw kenteken, welke gaat dan tellen als je een parkeergarage binnenrijdt?
klantenservice@easypark.net dat is de enige manier waarop opzeggen lukt. Tipje voor iedereen die wil dat zijn account verwijderd wordt.
Ik gebruik anwb parkeren, maar kan soms niet om easypark heen omdat in Duitsland en Italië er vaak geen alternatieven zijn. Dat is dus misbruik maken van hun monopolie.
Ik heb ‘m gewoon op kunnen zeggen. Wel 3x de SMS code moeten invoeren. Ik had destijds bij de wijzigingen van parcmobile ook al gedoe met betaalopties.
vanmiddag vertelde qpark dat ze 200k nieuwe aanmeldingen hadden. Easypark via site niet meer bereikbaar en opzeggen kan niet meer. Dit is het digitale mailieveld! fantastisch!
Dat verhaal dat je er vooruit gaat als je kort parkeert, is alleen leuk als je niet kunt rekenen. Parkeertarief in Ijburg is 4,04 per uur. Als je dan 5 kwartier parkeert (uurtje meeting +lopen), ben je 5,05 kwijt. Daar komt dan nog 15% bij, dan ben je afgerond 75 cent extra kwijt. Das bijna 2x die 39 cent. Omgerekend 194% prijsverhoging. En dan de redenatie dat ze de prijzen in alle 20 landen gelijk willen trekken. Ik parkeer niet in het buitenland, ik parkeer in NL.
@Vrijevogel: met drie kwartier in een gat als Tiel zit je met de nieuwe prijzen alweer op het oude tarief.
Alleen de thuiszorgmedewerker die met een half uur weer weg moet zijn komt er mogelijk wel goed vanaf, maar iedereen die echt iets wil ‘ergens’ is gewoon wat duurder tot heel veel duurder uit.
Zelfde issue als H.C. Holsheimer-van Noot. Opzeggen lukt niet door “foute” code. Ook een manier om te zorgen dat het net lijkt of je klanten niet weglopen. Kun je doen maar parkeren via easypark doe ik niet meer dus is alleen voor de statistieken, geld verdienen over mijn rug gaat ze niet lukken. Gewoon de app eraf geknikkerd.
Wat een paniek! Kortparkeerders gaan er flink op vooruit en voor abonnementhouders verandert er helemaal niets! 😉
@H.C. Holsheimer-van Noot:
Ik vrees dat dat een bij-effect is van het grote aantal opzeggingen en niet eens kwade opzet.
SMS is vaak op een nogal archaïsche manier geïmplementeerd, wat prima werkt bij kleine aantallen maar hier kennelijk in elkaar stort door het grote aantal verzoeken dat naar de gebruikte server wordt gestuurd.
Easypark opzeggen lukt niet. Je krijgt een code toegestuurd en na intypen meteen een melding dat de code niet juist is. Dit blijft maar zo doorgaan, menu slaat vast.
Ik heb ook meerdere keren dezelfde code toegestuurd gekregen, kortom drama!
Hoe maak je het klanten moeilijk?
Ik denk dat de schade nog veel groter is dan deze nu lijkt.
Wij hebben bijvoorbeeld de EasyP. app nog even laten staan en dus het account laten bestaan, maar vooral ‘voor het geval dat’.
In de praktijk zullen we hem als de andere apps inderdaad gewoon naar verwachting werken nooit meer gebruiken.
Niet opzeggen en/of niet de-installeren wil niet zeggen: ooit nog gebruiken.
En zelfs als ze bijtrekken, dan is daar wel een héél groot charme-offensief voor nodig.
Iets met vertrouwen en en paard enzo.
Ik moet ineens aan Buckler denken, maar daar was het nog een cabaretier die een merk wist te slopen.
De servers van Q-Park krijgen het er warm van…