
Het leek er heel eventjes op alsof de Amerikanen zowaar overtuigd waren van de elektrische pick-up. De Tesla Cybertruck werd zogenaamd meer dan 1 miljoen keer aanbetaald en ook de elektrische Ford F-150 Lightning leek een doorslaand succes te worden. Maar toen de auto’s daadwerkelijk uit de fabrieken rolden? Meh. Het is dus niet gek dat ze bij Ram dachten dat het publiek twee cilinders minder niet zou missen. Dat hadden ze fout. En die fout draaien ze nu terug.
Het een fout noemen klinkt heel hard, maar dat is niet onze woordkeus. De huidige baas van het merk zegt: ‘Iedereen maakt fouten, maar het gaat erom hoe je ermee omgaat. Ram verprutste het toen we de Hemi [V8] lieten vallen. We erkenden de fout en hebben het gefikst.’ Voor wie het gemist heeft: de populaire Ram 1500 was voorheen altijd leverbaar met een dikke Hemi-V8, maar de grootste motor is momenteel een zes-in-lijn.
Hoe krachtig is de V8?
De Ram 1500 met een 5,7-liter V8-motor komt later dit jaar. De achtcilinder zal 400 pk leveren en 555 Nm. Ook is er een mild-hybridesysteem. In de praktijk merk je daar weinig van, behalve dat de motor iets zuiniger loopt. Hemi is trouwens meer dan een merkje, want het staat voor hemispherical combustion chamber, wat slaat op de halfronde verbrandingskamer.
Het bijzondere is dat de V8 de onzuinigste, langzaamste en minst krachtigste motor uit het aanbod zal zijn. De zes-in-lijn heeft meer pk, meer koppel en een lager verbruik. Dit benadrukt Ram in een tabel in het persbericht. Alsof ze willen zeggen: ‘We doen wat jullie willen, maar eigenlijk is het dikke onzin’. Mensen willen een V8, dus ze krijgen een V8.
De populairste pick-up van Nederland
De terugkeer van de V8 zou mooi nieuws voor Nederland geweest zijn als de belastingregels niet zijn gewijzigd. Tot en met vorig jaar kon je als ondernemer heel gunstig een dikke Amerikaanse V8 rijden. Je betaalde geen BPM over bedrijfswagens en daardoor waren ze heel aantrekkelijk geprijsd. Dat deden ondernemers dan ook graag. En hoewel de Ford F-150 wereldwijd de populairste pick-up is, gingen Nederlandse ondernemers vooral voor de Ram 1500.
De regeltjes zijn sinds 1 januari van dit jaar veranderd. Net als bij normale personenauto’s moeten ondernemers nu per gram CO2-uitstoot een tarief betalen. Het tarief is lager dan voor particulieren, maar alsnog zal het bij een V8-motor flink aantikken. De nieuwe RAM 1500 met V8-motor zal in Nederland waarschijnlijk dus aanzienlijk minder populair zijn dan voorheen.
Populair zal hij echt wel zijn maar in Nederland wordt het onbetaalbaar en ergens parkeren is ook een dingetje.