![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/ferrari-medewerkers-bonus-voor-2024-2-25.jpg)
Reclame kan heel erg vervelend zijn. Het is een van de weinige manieren om iets gratis (of tegen een laag bedrag) aan te kunnen bieden. Belangrijk daarbij is dat de gebruikerservaring niet wordt verstoord. Daar ging het eventjes mis voor Jeep, dat reclame-uitingen toonde op het infotainmentscherm van hun auto’s. Ja, gewoon ordinaire reclame op je navigatiescherm.
Eh, wat? Dat je af en toe reclame te zien krijgt als je gratis content kan bekijken op YouTube (of online kunt lezen), begrijpen we allemaal. Dat je bij je prijzige auto óók reclame te zien krijgt, voelt een beetje krom en dubbelop. Maar het is toch echt gebeurd. Het was niet een contactadvertentie voor een Nigeriaanse prins of voor verrassend fitte singles uit Oost-Europa, maar van Jeep zelf.
Reclame op je navigatiescherm
Op de pop-up banner, die volledig in beeld kwam, informeerde Jeep of je interesse had in een verlengde, eh, garantietermijn voor de auto. Het was niet eens een cadeautje of kortingsactie, maar gewoon keiharde reclame om jou over te halen een product aan te schaffen. Er waren drie opties: wegklikken, accepteren en bellen met Mopar (het bedrijf dat de service verleent) zodat ze het meteen konden afhandelen.
Mopar laat The Autopian weten dat ‘per ongeluk’ was: ‘Dit was een bericht in de auto, bedoeld om Jeep-klanten te informeren over de uitgebreide onderhoudsopties van Mopar. Een tijdelijke softwarefout beïnvloedde in enkele geïsoleerde gevallen de mogelijkheid om zich onmiddellijk af te melden, wat eigenlijk de standaard is voor al onze berichten in de auto.’
Het is op zich wel een klein beetje handig, toch?
Dan is het nu tijd voor de broodnodige en inmiddels legendarische TopGear-nuance. Iedereen weet dat dit er een keertje aan zit te komen. Liever niet, maar dan kunnen ze ongetwijfeld een premium-abonnementje aanbieden. Ten tweede, en misschien wel belangrijker, eigenlijk is het best handig dat de auto vraagt of je extra garantie wil kopen. Zeker als je richting de grens gaat qua bouwjaar of kilometers is het handig om op de hoogte gehouden te worden.
Lees ook: Deze Nederlandse stad gaat reclames voor benzineauto’s verbieden (om verkopen te remmen)
Maar we hebben zo’n idee hoe dit gaat eindigen. Dan vul je in ‘McDonalds’ in je navigatie en krijg je Febo- en Burger King-reclame. Of sta je op de vluchtstrookmet je Italiaan en krijg je reclame van Mitsubishi dat ze acht jaar garantie verlenen. Of natuurlijk het onvermijdelijke ‘hier had ook uw advertentie kunnen staan’. Alles in deze alinea is uit de duim gezogen, maar lees hem in 2035 nog maar eens.
Oh, en tot slot nog een beetje reclame van onze kant: we hebben een geweldige Valentijnsdeal: 1 jaar TopGear in de bus én het Ferrari Bookazine voor slechts 65 euro.
Reacties