Het nieuwe logo van Jaguar, maar ook zeker de bijzondere campagne eromheen, kon rekenen op gemengde reacties. En polariseren was ook precies het doel van Jaguar, vermoeden we. Want merk snapt heel goed dat je je moet onderscheiden van de rest van de meute. En dat weten ze al heel lang, want zo’n tien jaar geleden koos het merk een interessante positionering in de markt.
In 2015 kwam Jaguar met de campagne Art of Villainy. Jaguar zette zichzelf neer als het merk voor schurken. En dan niet het type geboefte dat pincodes van demente bejaarden jat, maar het type dat James Bond boven een tank vol met haaien met lasers op hun hoofd laat bungelen. Kwaadaardige genieën en dat soort volk. Wat ons betreft een geniale zet.
Britse boeven promoten het merk
Voor de campagne trommelde het merk Mark Strong, Tom Hiddleston en Ben Kingsley op voor wat toffe video’s waaruit inderdaad bleek dat Jaguars uiterst geschikt waren voor slechteriken. Overigens vinden wij het geniaal, maar doeltreffend was het blijkbaar niet, want anders zou het merk nu niet bezig zijn met een rigoureuze rebranding. Ach, gelukkig hebben we de video’s nog.
Reacties