Voordat een nieuwe automodel in de showroom verschijnt, is hij langs alle belanghebbende instanties geweest ter goedkeuring. Als je dus een nieuwe auto koopt, zou hij in principe straatlegaal moeten zijn. Daarom is het zo gek dat deze Amerikaanse eigenaar een boete kreeg voor te veel uitlaatgeluid én dat zijn auto de weg niet meer op mag tot hij het volume verlaagt.
Op Reddit vertelt een Amerikaanse eigenaar van een Hyundai Elantra N (min of meer de sedanversie van de i30 N die wij hier kennen) dat hij staande werd gehouden door de politie vanwege zijn uitlaat. De bestuurder had niets aan zijn uitlaat gedaan, maar toch was de politie het niet eens met het aantal decibel dat de fabriekspijp produceerde in de Track-modus.
De agent claimt zelfs dat de bestuurder naar de dealer moet om de Track-modus te laten verwijderen. Dit zou 4.000 tot 7.000 dollar kosten. Daarna moet de auto gekeurd worden en tot die tijd mag er niet mee gereden worden. Zonder de modus te laten verwijderen, ging de eigenaar naar het keurstation. Daar faalde de auto opnieuw voor de decibeltest.
Is de Hyundai te luid?
De wetten van Californië schrijven een maximum van 95 decibel voor, maar in de sportmodus produceert de Elantra N maar liefst 102 decibel, met name door de knallen uit de uitlaat. We kunnen uit eigen ervaring beamen dat de N-modellen van Hyundai niet op hun mondje gevallen zijn als het gaat om uitlaatgeluid.
De eigenaar moet van de staat Californië nu zijn auto ‘repareren’. Het probleem is dat er weinig te repareren valt, want de auto is exact zoals hij uit de fabriek kwam rollen. We geven wel toe: 102 decibel is wel écht aan de luide kant. Hyundai werkt nu samen met de eigenaar aan een oplossing. Het kan zijn dat de dealer de auto terug moet kopen.
Reacties