
Volvo was lange tijd het merk dat maar weinig fout kon doen. Je hoorde weinig slechte verhalen over de kwaliteit, het design was (oké: is) top en slimme marketeers hadden het zo voor elkaar dat je gelijk dacht aan veiligheid als je de merknaam Volvo hoorde. Maar tegenwoordig lijkt het merk een beetje de weg kwijt: de nieuwe auto’s hebben de nodige probleempjes met de software. Dat blijkt uit dit dringende advies om een update uit te voeren: anders kunnen de remmen weigeren.
De Amerikaanse NHTSA zegt dat auto’s van 2020 tot en met 2025 spoedig geüpdatet moeten worden. Het gaat hier om vrijwel alle modellen die een elektromotor hebben, dus plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Het gaat om de XC40, XC60, XC90, V60, S60, V90, S90 en de C40. Na de update (die je gewoon thuis kunt doen), moet alles weer goed gaan. Of eigenlijk goed stoppen. Volgens Automotive Management zouden 3.542 auto’s in Nederland getroffen zijn door het euvel.
Het gaat mis bij regeneratief remmen
Deze (semi-)elektrische Volvo’s gebruiken de elektromotor om af te remmen, want dan laden ze de batterij op. Daar gaat het blijkbaar fout; het systeem raakt in de war en het systeem remt dan helemaal niet meer. Je ziet dit gebeuren in de video onderaan deze pagina. Volvo adviseert om het regeneratieve remmen uit te zetten tot de update is uitgevoerd.
Je moet dus de B-modus niet gebruiken en het ‘one-pedal driving’ uitzetten. De NHTSA schrijft: ‘Als een voertuig zich in een van deze modi bevindt en minimaal 1 minuut en 40 seconden bergafwaarts rijdt zonder dat het rempedaal wordt ingedrukt, is het mogelijk dat de remmen hun remvermogen verliezen.’ De oplossing is simpel: de update kun je draadloos uitvoeren. Lukt het niet, kun je even langs de dealer rijden; die wil je vast helpen.
Ik zou willen dat ze de remlichten laten branden als je afremt op de elektro motor. Degene achter je ziet namelijk minder snel dat je aan het remmen bent. Tegenwoordig moet je nóg meer opletten als je achter een (deels) elektrische auto rijd.
Ik denk dat bij elke elektrische auto de remlichten aangaan als je afremt op de elektromotor, dat is in ieder geval toch zo bij mijn Dacia Spring.
Is bij Volvo ook het geval, remlichten gaan aan bij regeneratief remmen.