
‘Wat zegt u mevrouwtje? Uw huis staat in de fik? Waar woont u? Oh, dan moet u nog wel even een kwartiertje wachten, want de auto is niet vol genoeg. Ah wacht, nu staat de elektrische auto zelf in de fik. Probeer het eens bij de brandweer van het dorp verderop’, is een gesprek dat volgens EV-haters binnenkort gaat plaatsvinden. Maar geen zorgen: deze elektrische Renault 5 van de brandweer is er niet om brandjes te blussen.
De elektrische Renaults zijn bedoeld voor het ‘secundaire vervoer’. Ja, brandweermensen zijn dol op vakjargon. Nog concreter: ze worden ingezet voor onder meer ritten tussen kazernes en voor afspraken buiten de regio, zoals bezoeken aan de Brandweeracademie. Zoals je ziet, zitten er ook geen zwaailichten op de Renault 5 van de brandweer. In totaal worden er achttien elektrische Renaults geleverd aan de brandweer Flevoland en Gooi en Vechtstreek.
Wat doen de groene brandweerauto’s?
De twee groene Renaults ‘dienen ter ondersteuning bij multidisciplinaire overleggen’. Zoals we al zeiden: vakjargon. Simpel gezegd wordt deze auto gepakt door iemand die de boel moet regelen als er echt een groot incident is. In totaal zijn vier van deze auto’s bestemd voor de regio Gooi en Vechtstreek en twaalf voor Flevoland. Leuk om te weten: ze zijn in de kleuren gespoten en dus niet gewrapt. Ooit zullen dit interessante occasions worden.
Lees ook: Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Hoe goedkoop is de elektrische Renault 5 nou echt in Nederland?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto
