Begrijp ons niet verkeerd: we zijn heel blij dat deze Renault 5 Turbo er is en écht in productie gaat. Maar schiet ons maar lek, want we snappen niets meer van marketing. Renault draaide het RS-label de nek om en alle sportieve modellen moesten voortaan van het nieuwe zustermerk Alpine komen. Maar net nu Alpine een beetje ruchtbaarheid krijgt, komt Renault zelf weer met een veel sportiever model.

De nieuwe bloedhete hatchback heet voluit Renault 5 Turbo 3E. Aan de toevoeging 3E kun je herleiden dat de auto inderdaad, eh, twee elektromotoren heeft. Nee, het cijfertje geeft aan dat het de derde Renault 5 Turbo is én dat ie dus elektrisch is. De twee elektromotoren zitten op de achteras en zorgen dus voor achterwielaandrijving. De motoren zijn goed voor 500 pk en de 0-100-tijd is 3,5 seconden. Dit maakt het de krachtigste Renault ooit gemaakt.

Over prijzen zegt het merk nog niets, maar we durven wel te beloven dat de Renault 5 Turbo niet goedkoop is. Het is niet zomaar een verbouwde Renault 5, want de carrosserie is gemaakt van koolstofvezel. Dit maakt de auto lichter, maar altijd een stuk prijziger. De laadpoort zit trouwens verstopt in een van de luchthappers áchter.

Gelukkig is Renault nog gek genoeg

Ondanks het gegoochel met merknamen en labetjes, is het een goede zaak dat deze Renault 5 Turbo er is. Het Franse merk had vroeger meer van dit soort uitspattingen, en het zou zonde zijn als Renault zijn mojo zou verliezen. Want behalve de originele Renault 5 Turbo’s, gooide het merk ook ooit een V6 achterin de Clio. En alle RS-versies van de Megane waren altijd een feestje.

De reden dat er budget was om een knotsgekke Renault 5 te ontwikkelen, is dat het eindelijk weer goed gaat met het merk. Renault geeft eerlijk toe dat het in 2021 financieel voor geen meter liep, maar dat de nieuwe strategie die ze toen noodgedwongen zijn ingeslagen dus goed werkt. In andere woorden: de drie miljoen kleine crossovers die Renault aanbiedt, verkopen goed. Je mag de Captur-rijder dus bedanken.

Reacties

  • Twingo-Theo heeft op 13 december 2024 geschreven:

    Ik heb een Renault Twingo gekocht, een gebruikte 100% elektro, met subsidie.
    Het leukste is die met de eco-knop uit. Echte 80 pK (of 63kW) op de achterwielen en 1101kg bij het stoplicht en dan “alles geven” : geen mens die het snapt. Natuurlijk duurt het niet lang voordat de Tesla bestuurder het begrepen heeft, maar de verassing is wel compleet. Benzinewagens zie ik alleen in mijn spiegeltjes.

    Maar, uiteindelijk haalt iedereen me in…..de accu van 22kWh is dus echt te klein. Voordeeltje: mag met 22kW opgeladen worden, thuis heb ik 11kW.
    Bij 130km/h (in de avond, met verlichting en verwarming) 14-15 kWh/kilometer, in ECO-stand en gewoon rustig rijden, ben ik met 4 graden buitentemperatuur blij met 130km effectief (dan is de accu niet helemaal leeg). Bij max 100km/h haalt die dan 160 km.
    Kosten per kilometer, met thuis laden circa 3-4 ct/kilometer, dat is wel lachen.
    En dat lachen vergaat me natuurlijk bij rekeningrijden.
    De keuze voor deze auto is het gewicht, de wegenbelasting komt eraan.

    Reageer
  • Dave heeft op 13 december 2024 geschreven:

    Heerlijk dat dit gewoon kan en chapeau als ze dit echt uitbrengen.
    Een beetje gekkigheid in EV land is altijd goed; er zijn al genoeg saaie SUV’s.

    • Dave heeft op 13 december 2024 geschreven:

      Oh ja, en ik zou de gewone R5 ook wel als 3-deurs willen zien.

      Reageer
    Reageer
  • Caddy heeft op 13 december 2024 geschreven:

    Als er dan ook een leuke topsnelheid bij zit en het niet bij een laffe elektrische 180km/u op houdt is dit écht wel geinig.

    Reageer
  • Sil heeft op 13 december 2024 geschreven:

    Dat ding heeft dus een stekker?

    Laat maar…

    • Hij heeft op 13 december 2024 geschreven:

      Sil denkt met weemoed terug aan de stoomtrein.

      Reageer
    • Piet heeft op 13 december 2024 geschreven:

      Laad maar

      • Caddy heeft op 13 december 2024 geschreven:

        Eindbaas.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)