
Begrijp ons niet verkeerd: we zijn heel blij dat deze Renault 5 Turbo er is en écht in productie gaat. Maar schiet ons maar lek, want we snappen niets meer van marketing. Renault draaide het RS-label de nek om en alle sportieve modellen moesten voortaan van het nieuwe zustermerk Alpine komen. Maar net nu Alpine een beetje ruchtbaarheid krijgt, komt Renault zelf weer met een veel sportiever model.
De nieuwe bloedhete hatchback heet voluit Renault 5 Turbo 3E. Aan de toevoeging 3E kun je herleiden dat de auto inderdaad, eh, twee elektromotoren heeft. Nee, het cijfertje geeft aan dat het de derde Renault 5 Turbo is én dat ie dus elektrisch is. De twee elektromotoren zitten op de achteras en zorgen dus voor achterwielaandrijving. De motoren zijn goed voor 500 pk en de 0-100-tijd is 3,5 seconden. Dit maakt het de krachtigste Renault ooit gemaakt.
Over prijzen zegt het merk nog niets, maar we durven wel te beloven dat de Renault 5 Turbo niet goedkoop is. Het is niet zomaar een verbouwde Renault 5, want de carrosserie is gemaakt van koolstofvezel. Dit maakt de auto lichter, maar altijd een stuk prijziger. De laadpoort zit trouwens verstopt in een van de luchthappers áchter.
Gelukkig is Renault nog gek genoeg
Ondanks het gegoochel met merknamen en labetjes, is het een goede zaak dat deze Renault 5 Turbo er is. Het Franse merk had vroeger meer van dit soort uitspattingen, en het zou zonde zijn als Renault zijn mojo zou verliezen. Want behalve de originele Renault 5 Turbo’s, gooide het merk ook ooit een V6 achterin de Clio. En alle RS-versies van de Megane waren altijd een feestje.
De reden dat er budget was om een knotsgekke Renault 5 te ontwikkelen, is dat het eindelijk weer goed gaat met het merk. Renault geeft eerlijk toe dat het in 2021 financieel voor geen meter liep, maar dat de nieuwe strategie die ze toen noodgedwongen zijn ingeslagen dus goed werkt. In andere woorden: de drie miljoen kleine crossovers die Renault aanbiedt, verkopen goed. Je mag de Captur-rijder dus bedanken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
8 reacties op “De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Hoe goedkoop is de elektrische Renault 5 nou echt in Nederland?

De coole én betaalbare Renault 5 komt na deze zomer naar Nederland

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Ik heb een Renault Twingo gekocht, een gebruikte 100% elektro, met subsidie.
Het leukste is die met de eco-knop uit. Echte 80 pK (of 63kW) op de achterwielen en 1101kg bij het stoplicht en dan “alles geven” : geen mens die het snapt. Natuurlijk duurt het niet lang voordat de Tesla bestuurder het begrepen heeft, maar de verassing is wel compleet. Benzinewagens zie ik alleen in mijn spiegeltjes.
Maar, uiteindelijk haalt iedereen me in…..de accu van 22kWh is dus echt te klein. Voordeeltje: mag met 22kW opgeladen worden, thuis heb ik 11kW.
Bij 130km/h (in de avond, met verlichting en verwarming) 14-15 kWh/kilometer, in ECO-stand en gewoon rustig rijden, ben ik met 4 graden buitentemperatuur blij met 130km effectief (dan is de accu niet helemaal leeg). Bij max 100km/h haalt die dan 160 km.
Kosten per kilometer, met thuis laden circa 3-4 ct/kilometer, dat is wel lachen.
En dat lachen vergaat me natuurlijk bij rekeningrijden.
De keuze voor deze auto is het gewicht, de wegenbelasting komt eraan.
Heerlijk dat dit gewoon kan en chapeau als ze dit echt uitbrengen.
Een beetje gekkigheid in EV land is altijd goed; er zijn al genoeg saaie SUV’s.
Oh ja, en ik zou de gewone R5 ook wel als 3-deurs willen zien.
Als er dan ook een leuke topsnelheid bij zit en het niet bij een laffe elektrische 180km/u op houdt is dit écht wel geinig.
Dat ding heeft dus een stekker?
Laat maar…
Laad maar
Eindbaas.
Sil denkt met weemoed terug aan de stoomtrein.