Overstappen naar een nieuwe technologie is spannend. Toen we massaal de VHS-video moesten bedanken voor de DVD, was men ook huiverig. Met de overstap naar streamen duurde het ook even voordat iedereen om was. Met EV’s is dat niet anders. Er is nu nog weerstand en vaak wordt als excuus gebruikt dat een EV heel erg duur is. Maar is dat ook zo? Renault-baas Luca de Mea denkt namelijk van niet. Hij denkt dat EV’s de auto’s met verbrandingsmotoren gaan overleven.

De accu is lange tijd onderwerp van gesprek geweest. Deze degraderen namelijk en verliezen capaciteit. Dus ja, als je een nu een gebruikte elektrische auto koopt (of lang wil gaan doorrijden met je huidige elektrische auto), zit je op een tikkende financiële tijdbom. Of niet? Nee dus, volgens de Renault-opperbaas is een elektrische auto sowieso betrouwbaarder. Er zijn simpelweg (veel) minder bewegende onderdelen die kapot kunnen gaan, verklaarde hij aan AutoExpress.

Waarom gaat de EV de benzineauto overleven?

Maar dat is het niet alleen, volgens De Meo zijn accupakketten veel beter dan dat we aanvankelijk dachten. De afgelopen jaren zijn enorm veel EV’s verkocht en door alle data van deze auto’s kan er nu een betere inschatting gemaakt worden. Veel accu’s gaan een lange tijd mee. Zeker bij de modernere auto’s is er geen reden tot klagen. Ja, de actieradius neemt wat af, maar de mate waarin dat gebeurt valt dus reuze mee.

Lees ook: Renault gaat verbrandingsmotoren bouwen met het moederbedrijf van Volvo.

De Meo deed deze uitspraken bij het bekendmaken van de samenwerking met SUEZ, een bedrijf dat zich bezighoudt met recyclen. Het idee erachter is om met meer gerecyclede onderdelen te werken en te zorgen dat de onderdelen van Renaults nog beter te recyclen zijn. Hieronder valt voor Renault echter ook dat het eenvoudiger wordt om jouw oude Renault langer op de weg te houden. Reparatie en onderhoud zullen in de toekomst ook goedkoper worden.

Reacties

  • Rory heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    Klopt dat het aantal draaiende delen is afgenomen, maar per definitie zit er meer electronica. Dit is het nieuwe “probleem” voor ons, het repareren van een elektrische auto is lastiger, duurder en veelal enkel door de dealerbedrijven of op door het merk aangewezen specialisten. Dit nieuwe ecosysteem zorgt ervoor dat zo’n auto een dure hobby wordt, en ook verzekeringen hierop zullen kostbaar blijven. Dan wil ik het nog niet hebben over mogelijke extra abonnements die ze proberen aan je te slijten. Het merk zal dus nu langer en meer aan je verdienen, ook als tweedehands, dus is de noodzaak om enkel op verkoop van nieuwe auto’s te sturen neemt hierdoor af. Dus snap ik zijn uitspraak wel.

    • Maarten heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Je doet nogal wat aannames Rory. In de EV aandrijving zit inderdaad electronica die een ICE niet heeft maar dat is andersom ook zo. Welke dus meer electronica heeft kan je je afvragen.

      Daarbij zijn abonnementen ook niet specifiek aan EV’s. Die worden net zo goed aangeboden bij ICE. Denk aan dataabonnementen of navigatie.

      Wat wel onomstotelijk waar is, is dat er minder bewegende delen zijn en er minder grote temperatuurschommelingen. Bij een ICE lopen de temperaturen hoog op en moet je na 100k waterpomp, distributie en pakkingen checken en waarschijnkijk vervangen. Dat naast de olie wissels elke 25k km.
      En dan heb ik het nog niet over turbo’s, EGR kleppen, roetfilters en brandstofverstuivers gehad. Het gaat allemaal stuk. Iedereen heeft er ervaring mee.

      • Marcel de Koning heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

        Er zitten veel minder componenten in een EV dus ik ben het met je logica eens, maar alle cijfers laten zien dat de betrouwbaarheid minder is dan hun fossiele broertjes. Tesla is bijvoorbeeld ronduit slecht. “Het gaat allemaal stuk en iedereen heeft er ervaring mee” is iets dat erg herkenbaar is voor de Tesla rijders in mijn omgeving. Gelukkig hebben andere merken dat al een stuk beter voor mekaar.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

    Dat van die degradatie kan ik wel bevestigen.
    Auto nu 5 jaar en ruim 100k oud en we laden altijd gewoon tot 100%.
    Accu heeft nog 93% ‘health’ en buiten banden en keuring nog nooit kosten gehad.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Voor dit propaganda praatje heeft Luca weer een mooi bedrag ontvangen. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

    • Buddenbreuk heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Langlopende elektrische auto daar moeten we nog 10 jaar wachten om dit te beantwoorden, kosten per kilometer zullen uiteindelijk de doorslag geven,vrees dat laadpalen straks heel dure Strom gaan leveren, houderschap belasting en kosten vervanging van accu is ook pas over enkele jaren goed te beantwoorden, overweeg dus nog minstens 10 jaar mijn hybride model te blijven rijden, geloof niet in verkooppraatjes van belanghebbenden ondernemingen of overheden,

      • Herman heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

        Ben benieuwd of die net zolang mee gaat als mijn 26 jaar oude subaru forester

        • JB heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

          Als de baas van renault zegt dat de ev betrouwbaarder zal zijn is dat niet echt een referentie. Ze hebben de laatste 10 jaar autos gemaakt die gewoon regelrecht slecht waren en dan spreek ik vooral over de betrouwbaarheid van hun motoren en de rest bv de motor tce 1.2 waar ze duidelijk wisten dat deze problemen had maar eigenlijk zelf nooit toe hebben gegeven. Zal de ev renault evenlang meegaan als die mitsubishi? Waarschijnlijk nog niet eens de helft. En persoonlijk zou ik het risico voor die prijs niet nemen:-) Btw zelf rij ik met een corolla van 96 die ik 3 jaar geleden heb ingeschreven en still going strong.

          • Jb heeft op 6 oktober 2024 geschreven:

            Sorry subaru😆

          Reageer
        Reageer
      • Hihi heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

        Je gelooft niet in verkooppraatjes van belanghebbenden (zonder argumenten te geven uiteraard) maar je papegaait wel zonder enige kritiek de leugens na van de anti-figuren.

        Zo typisch…

        Reageer
      Reageer
    • Dubost heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Smaad en laster, zonder enige onderbouwing voor je leugens.

      Waarom?

      Reageer
    Reageer
  • MADGURU heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Eentje installeren of laten installeren, simpel toch. Vroeger, jaren 80 , deden we het allemaal, diegene die een goeie cassette speler, met equalizer enz wou. Beste is band, tape, NIET digitaal ! ANALOOG Da was de max, niet CD of digitaal bullshit. Zelf opgenomen tapes, eigen keuze, lekker gemixt met de nodige treble en bas. Cassette die werden opgenomen ín de discotheek?!
    Antwerpen FUNK YOU, enz, en de radio opnames van TROS SOUL SHOW. ZALIG TOCH. GENERATIE X.
    Groetjes Steven uit Antwerpen . (Late reactie op ” cd verboden in Europa wagens).

    • Wijsneus heeft op 5 oktober 2024 geschreven:

      Misschien zowel artikel lezen (want er is helemaal niets verboden aan de cd-speler) als de reactie plaatsen onder dat artikel in plaats van hier?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear