
Renault heeft in korte tijd het modelgamma compleet omgegooid. Het merk maakte voorheen hatchbacks, berlines (sedans, maar dan Frans), breaks (stationwagons) en MPV’s, de zogenaamde monospaces. Maar daar is bijna niets meer van over. Het merk maakt voornamelijk crossovers, op hatchbacks als de 5 en Clio na. Wat dat betreft stonden we verbaasd te kijken naar de Renault Boreal.
Dat is namelijk nóg een crossover. Leest u even met ons mee? Naast de Renault 4, Captur, Symbioz, Mégane, Scénic, Austral, Espace én Rafale is er nu de Boreal. De naam slaat niet op elke samenleving die de doelgroep is van de auto, en het is ook niet L’Oréal met een B. Boreal slaat op het ruige gebied in het noordelijk halfrond. Belangrijk om te weten: de Renault Boreal is niet aangekondigd voor Europa. Het is een model dat het moet hebben van enorme ruimte en zijn lage prijs.
Onderdeel van een groot plan
Maar van alle SUV’s en crossovers die het merk bijna maandelijks lijkt te lanceren, is het wel degelijk een interessante. De Renault Boreal is dus namelijk groot en goedkoop. De auto is onderdeel van Renaults ‘International Game Plan’, waarmee ze meer auto’s buiten Europa willen verkopen. Normaliter deed Renault dat met alliantiepartners Nissan en Mitsubishi, maar die merken hebben het momenteel heel erg lastig met zichzelf, om het zacht uit te drukken.

Op andere markten zijn er andere eisen. Daar willen de klanten vaak een grotere en goedkopere auto. Het voordeel is dat buiten Europa de eisen omtrent emissies en veiligheid veel minder streng zijn. De Renault Boreal is 4,56 meter lang, 1,84 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Die afmetingen lijken sterk op die van de Dacia Bigster. Als je ze naast elkaar zet, zie je dat ze ook erg veel op elkaar lijken. Onder de kap ligt een 1,33-liter viercilinder met 163 pk, die gekoppeld is aan een automaat.
Het trucje van de Renault Boreal is niet nieuw
Nu heeft Renault dit weleens eerder gedaan. De Dacia Duster kon je op sommige markten als Renault Duster krijgen. Maar in dit geval met de Boreal is het toch een beetje anders. Het koetswerk wijkt wel behoorlijk af, namelijk. Ze hebben meer gedaan dan alleen een afwijkende grille plus een Renault-logo. In principe is het hetzelfde als wat ze gedaan hebben met de Renault Kardian (ja, nóg een crossover), die een afwijkende Dacia Sandero Stepway is. En ook de Kardian is alleen voor de markten buiten Europa.
Lees ook: Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen
De Renault Boreal gaat gebouwd worden in Bursa (Turkije) en Curitiba (Brazilië). Renault gaat de Boreal in eerste instantie aanbieden in Latijns-Amerika, Turkije, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De eerste exemplaren lopen aan het einde van dit jaar van de band. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken er maar op dat het zeer concurrerend zal zijn. Mocht je ook interesse hebben in de kwaliteiten van de Renault Boreal, loop dan de Dacia-showroom in en vraag naar de Bigster.
Het blijft een Renault, dus rotzooi.
Nou echt niet. Rij nu al heel lang Renault producten en nooit problemen. Eerder de rotzooi van de Fa. VAG die problemen geven is mijn ervaring.
Jammer dat deze mooie auto weer niet in Europa wordt verkocht.
Alleen buiten eco-fascistisch Europa valt er voor autofabrikanten nog wat verdienen.