
Renault heeft in korte tijd het modelgamma compleet omgegooid. Het merk maakte voorheen hatchbacks, berlines (sedans, maar dan Frans), breaks (stationwagons) en MPV’s, de zogenaamde monospaces. Maar daar is bijna niets meer van over. Het merk maakt voornamelijk crossovers, op hatchbacks als de 5 en Clio na. Wat dat betreft stonden we verbaasd te kijken naar de Renault Boreal.
Dat is namelijk nóg een crossover. Leest u even met ons mee? Naast de Renault 4, Captur, Symbioz, Mégane, Scénic, Austral, Espace én Rafale is er nu de Boreal. De naam slaat niet op elke samenleving die de doelgroep is van de auto, en het is ook niet L’Oréal met een B. Boreal slaat op het ruige gebied in het noordelijk halfrond. Belangrijk om te weten: de Renault Boreal is niet aangekondigd voor Europa. Het is een model dat het moet hebben van enorme ruimte en zijn lage prijs.
Onderdeel van een groot plan
Maar van alle SUV’s en crossovers die het merk bijna maandelijks lijkt te lanceren, is het wel degelijk een interessante. De Renault Boreal is dus namelijk groot en goedkoop. De auto is onderdeel van Renaults ‘International Game Plan’, waarmee ze meer auto’s buiten Europa willen verkopen. Normaliter deed Renault dat met alliantiepartners Nissan en Mitsubishi, maar die merken hebben het momenteel heel erg lastig met zichzelf, om het zacht uit te drukken.

Op andere markten zijn er andere eisen. Daar willen de klanten vaak een grotere en goedkopere auto. Het voordeel is dat buiten Europa de eisen omtrent emissies en veiligheid veel minder streng zijn. De Renault Boreal is 4,56 meter lang, 1,84 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Die afmetingen lijken sterk op die van de Dacia Bigster. Als je ze naast elkaar zet, zie je dat ze ook erg veel op elkaar lijken. Onder de kap ligt een 1,33-liter viercilinder met 163 pk, die gekoppeld is aan een automaat.
Het trucje van de Renault Boreal is niet nieuw
Nu heeft Renault dit weleens eerder gedaan. De Dacia Duster kon je op sommige markten als Renault Duster krijgen. Maar in dit geval met de Boreal is het toch een beetje anders. Het koetswerk wijkt wel behoorlijk af, namelijk. Ze hebben meer gedaan dan alleen een afwijkende grille plus een Renault-logo. In principe is het hetzelfde als wat ze gedaan hebben met de Renault Kardian (ja, nóg een crossover), die een afwijkende Dacia Sandero Stepway is. En ook de Kardian is alleen voor de markten buiten Europa.
Lees ook: Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen
De Renault Boreal gaat gebouwd worden in Bursa (Turkije) en Curitiba (Brazilië). Renault gaat de Boreal in eerste instantie aanbieden in Latijns-Amerika, Turkije, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De eerste exemplaren lopen aan het einde van dit jaar van de band. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken er maar op dat het zeer concurrerend zal zijn. Mocht je ook interesse hebben in de kwaliteiten van de Renault Boreal, loop dan de Dacia-showroom in en vraag naar de Bigster.
Rij al vanaf 2004 renault megane 2,3 en 4 station nog nooit problemen mee gehad en altijd een top service. Eerst bij VKV en nu bij van Mossel. Rij nu de kinderen zelf een auto hebben een megane 4 RS van 2021 en ook nog nooit één probleem mee gehad . Onze dochters rijden ook renault een GT (205pk) uit 2019 en de andere een clio RS-line(130pk) en beide ook nog nooit een probleem gehad. Dus de “goed onderbouwde ” conclusie dat renault rotzooi is gaat niet op. Ken daarin tegen wel in mijn kennisen kring mensen met chinese auto’s die klagen over kwaliteit en afwerking en de grote afschrijving. Van de 5 mensen die ik ken en een chinese auto rijden is er maar 1 die redelijk te vreden is maar ook aangeeft dat hij nog maar even doorrijdt omdat de auto een zeer hoge afschrijving het tov bv de Europese merken.
Rijd al 20 jaar frans op lpg.
Een Peugeot en drie naal Renault.
Nu Dacia lpg af fabriek.
Bormaal onderhoud. Geen problemen. Ruim 3 ton gereden in alle modellen.
Laatst een MG (van Mossel) monteur gesproken, een opmerking is mij bijgebleven; “zeven jaar garantie, als ze nou in plaats van dat, gewoon eens goede auto’s gaan maken…
Daarmee doelt hij op een merk als Kia neem ik aan? Hij werkt natuurlijk met MG’s maar bedoel je dat hij ook tevreden is over de kwaliteit van Renault? (wordt immers ook binnen de van Mossel groep verkocht..) Of bedoel je het los van Renault maar puur als opmerking dat lange garantie (bij Aziatische merken bijv) niet zaligmakend is als je geen goede auto’s maakt?
Rij al meer dan 20jaar Renault alle modellen gehad nu de austral september de Rafael nooit trammelant gehad
Het blijft een Renault, dus rotzooi.
Nou echt niet. Rij nu al heel lang Renault producten en nooit problemen. Eerder de rotzooi van de Fa. VAG die problemen geven is mijn ervaring.
Ook ik deel die eerste mening niet. Rij vanaf 2013 al Renault. Drie modellen gereden in die periode. Ul komma nul problemen ondervonden.
Pietje, een Renault rotzooi ?? Te lezen dat je niets van dit merk kent, heb er al 5 gehad en allemaal meer dan 350.000 km gereden, nog nooit geen probleem gehad, nooit kosten aan gehad, dus een heel betrouwbaar merk. Jij hebt misschien een miskoop gedaan als tweedehands….maar daarom is het merk niet slecht, zijn weinig merken die hieraan kunnen tippen
Tied spreekt waarheid,ikzelf rij al jaren met Renault heb Alpine en R5 gehad en nu al jaren met een Espace en reeds de 4de,nooit probleem gekent en zit er beter in dan thuis in mijn zetel.
Idd weer een Frans brok ellende met een bromfiets motortje……
Jouw verstand zit ook in je broekzak hé…
Me broertje alleen maar gezeik met jape bakken en Chinese troep,….
15jr captur gereden nooit wat mee…..
Sinds 3 weken dacia Bigster MET 8JR GARANTIE dus wat lulle jullie allemaal nou…..
Ojaaa lekker in het verleden blijven hangen, schiet je idd veel mee op…
Succes
Niets kan tegen de Chinesen en Koreanen op ze bouwen zoveel extra’sals standaard al in ! , bij de Stellantis modellen ( Opel , Renault , Peugeot, Citroën etc) moet je voor een auto met net zo veel opties krijgt , heel veel vinkjes aankruisen op de bestellijst .
Dan schrik je van de prijs en vaak is de garantie ook veel korter ….
Rot op met je China promotie. Die barrels zijn niveau Lada en daarmee soortgelijk aan een Koreaan uit de jaren 00 of een Europeaan uit de 90’s.
Ga niet doen alsof ze gelijkwaardig zijn want dat zijn ze niet.
Renault Stellantis? Dit zegt al meer dan voldoende over je kennis over auto’s. Renault zit helemaal niet in de Stellantis groep 🤦♂️.
Rotzooi maken ze niet Piet .
Maar als je net zo een hoog uitrustingsniveau wilt als een Koreaan of Chinees dan betaal je de hoofdprijs, en de garantie is ook nog eens vele malen korter.
Dus ik kies ook geen Europees
Maar om het nou rotzooi te noemen gaat me te ver…
Jammer dat deze mooie auto weer niet in Europa wordt verkocht.
Alleen buiten eco-fascistisch Europa valt er voor autofabrikanten nog wat verdienen.
Voor de 29e keer: kan je uitleggen wat een eco fascist is?
Is het een fascist met een obsessie voor alles wat eco is? Dat zou jou heel bekend voor moeten komen. Iets met ‘waar het hart vol van is’…