Elektrische auto’s hebben over het algemeen een gemeenschappelijk nadeel: het gewicht. Ze zijn eigenlijk zonder uitrusting bijzonder zwaar, het scheelt zo’n 30 procent met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. De Renault Filante pakt dat probleem aan. Als je zo op de afbeeldingen kijkt, lijkt het een auto uit Wacky Races. Dat is een autogerelateerde televisieserie die je het beste kunt zien als een kruising van Knight Rider en The Dukes of Hazzard. Gekkigheid natuurlijk, maar dat is de Filante ook.

De naam ‘Filante’ is niet toevallig gekozen. Het is namelijk (deels) de naam van de Renault Etoile Filante uit 1956. Dat was een sportwagen met bijzondere aerodynamische body en 270 pk sterke turbinemotor, specifiek ontworpen voor snelheidsrecords. Dat voertuig haalde een topsnelheid van 307 km/u, dat is 7 km/u méér dan de zojuist geïntroduceerde M3 CS Touring haalt. In 2016 probeerde Renault de geschiedenis te herhalen door een elektromotor in de Etoile Filante te leggen. Deze concept is ook elektrisch.

Zo weinig mogelijk weerstand

Ergens in die auto zit het accupakket verstopt. Dat is 87 kWh groot en moet dus zorgen voor een acceptabele actieradius. Het is niet helemaal dezelfde accu als in bijvoorbeeld de Renault Scénic. Het pakket is op maat gemaakt om deze auto te passen. Maar in plaats van alleen te vertrouwen op een grote accu, heeft Renault alle conventies overboord gegooid en iets bijzonders bedacht om de weerstand te verminderen. Er zijn twee dingen heel erg bijzonder aan de Renault Filante.

Renault Filante concept blauw (2025) zijkant links voor schuin

Ten eerste is er de breedte van de auto: namelijk 1,71 meter. Dat is uitzonderlijk smal, zeker in combinatie met de lengte. Om even een idee te krijgen, een Renault Clio is 8 centimeter breder. De lengte is 5,12 meter, wat een paar centimeter korter is dan een Audi A8. De hoogte is slechts 1,18 meter, exact even hoog als een Ferrari SF90. Het andere dat heel erg bijzonder is, is het gewicht. Met name van het koetswerk. Dat is gemaakt van allerlei lichte materialen zoals koolstofvezel, aluminium en elfenstof.

De Renault Filante weegt heel erg weinig (de accu helaas wel)

Oké, dat laatste dan niet. Maar je zou het bijna denken, want zonder accu weegt de auto slechts 400 kilo. Dat is zelfs minder dan de meeste Caterhams. Het probleem is natuurlijk dat je die accu nodig hebt en dat dat een onding is qua gewicht. Het totale leeggewicht van de Renault Filante is namelijk precies 1.000 kilogram, wat betekent dat de accu alleen al 600 kilo weegt. Wat de actieradius is, is nog niet bekend. Dat is aan Renault om mee te gaan experimenteren.

Renault Filante concept blauw (2025) cockpit stoel interieur dak open

Michelin gaat ze daarbij helpen met speciale banden die nog minder rolweerstand hebben. De banden zijn 19 inch groot, maar bijzonder smal, wat cruciaal is voor een lage rolweerstand en dus een laag verbruik. Het is nog niet helemaal duidelijk wat Renault nu met deze auto wil gaan doen. Het is overduidelijk niet een toekomstig opvolger van de Clio of Mégane.

Lees ook: Renault-baas zegt dat de elektrische auto langer blijft leven dan de benzineauto

Ook lijkt het ons lastig dit ontwerp toe te passen op straatauto’s, aangezien je bij een aanrijding in de straalmotor terecht kunt komen. Renault gaat er tests mee afleggen (geen crashtests), maar welke dat zijn en waar het gehouden wordt, maken ze later bekend. Maar hopelijk gaan ze wat met de Renault Filante mee doen, want het apparaat ziet er geweldig uit. Als Dick Dastardly en Muttley een auto moesten uitzoeken, zou dit hun keuze zijn.

Reacties

  • Wijsneus heeft op 30 januari 2025 geschreven:

    “ Ook lijkt het ons lastig dit ontwerp toe te passen op straatauto’s, aangezien je bij een aanrijding in de straalmotor terecht kunt komen.”
    Die er niet (meer) op zit, want batterijen enzo.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)