Je mag nog even genieten van echt motorgeluid en het tanken van een XC40, want over zes jaar is dat voorbij en wilt Volvo alleen nog maar elektrische auto’s verkopen. Dat betekent niet dat het moederbedrijf Geely alleen investeert in batterijen, elektromotoren en omvormers. Samen met Renault zet het moederbedrijf van Volvo en Lotus een nieuw concern op dat nieuwe verbrandingsmotoren gaat bouwen. In de originele plannen zou Aramco ook meedoen, maar die instantie wordt nu niet meer genoemd.
Het bedrijf heeft de fantastische naam Horse Powertrains. Het doel van het bedrijf is om extra zuinige verbrandingsmotoren te bouwen voor aandrijflijnen met en zonder elektrohulp. Renault en Geely hebben beide 50 procent van de firma in handen. In zeventien verschillende fabrieken gaan er nieuwe verbrandingsmotoren, hybride aandrijflijnen, transmissies en batterijen ontworpen, ontwikkelt en verkocht worden. In die fabrieken zullen 19.000 werknemers aan het werk gezet worden. Dat is een verdomd snel sollicitatieproces geweest.
Geen benzinemotoren van Horse
De verbrandingsmotoren van Renault en Geely zullen geen fossiele brandstoffen lusten. Horse bouwt motoren die lopen op alternatieve brandstoffen zoals eFuels, LPG, CNG, ethanol, methanol of waterstof. Horse hoopt per jaar, vijf miljoen aandrijflijnen te bouwen en daarmee jaarlijks 15 miljard euro winst te boeken. De eerste klanten zijn al binnen, al worden die wel in het eigen pooltje gevonden. De eerste Horse-motoren komen in auto’s van Renault, Geely, Volvo, Nissan, Mitsubishi en het Maleisische Geely-submerk Proton.
Renault-baas Luca de Meo noemt de samenwerking ‘een belangrijke stap in het aanpakken van de grootste uitdagingen in de auto-industrie: het koolstofvrij maken van wegvervoer’. Daarnaast denkt de Meo dat Renault via het nieuwe bedrijf ‘wereldwijde heerschappij’ kan bewerkstelligen. Zover wij weten, volgde hierna geen duivels lachje.
Rob heeft op 2 juni 2024 geschreven:
Het is ongelooflijk hoe vaak wilt verkeerd wordt gebruikt tegenwoordig. Gooi je artikel in het vervolg nog even door de spellingscontrole….
Stavros heeft op 2 juni 2024 geschreven:
Uiteraard verbrandinsmotoren. Elektrische auto ‘s kunnen enkel functioneren in stedelijke gebieden voor korte ritten en bij voorkeur in kleine, lichte auto’s, veredelde golfwagentjes zeg maar. Veralgemeende elektrificatie is logistiek gewoon onmogelijk.
Ruben de Puben heeft op 2 juni 2024 geschreven:
Jullie schrijven: “De verbrandingsmotoren van Renault en Geely zullen geen fossiele brandstoffen lusten. Horse bouwt motoren die lopen op alternatieve brandstoffen zoals eFuels, LPG, CNG, ethanol, methanol of waterstof.”
LPG en LNG, Liquefied Petroleum- en Natural Gas (petroleum en aardgas) zijn weldegelijk fossile brandstoffen.
Eddy Beckers heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Terwijl men op 1500km van hier elke dag tonnen vuiligheid de lucht in blaast zouden wij hier met zijn allen electrisch moeten gaan rijden.Nochtans kan men met een beetje goede wil langs beide kanten de oorlog stoppen.
Neen… aan dat elektrisch gedoe doe ik niet mee.
EC Dubost heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Verbrandingsmotoren blijven gewoon. Er is immers geen probleem.
@leugenaar heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Hou eens op met die wappie leugens van je of blijf anders lekker op FvD.nl. ok?
Dokter Frans heeft op 1 juni 2024 geschreven:
Na bijna 5 jaar met een Renault Zoë vraag ik me nog meer af waarom er nog geen (kleine) batterij-auto’s zijn (oké, ze zijn nog duur in aankoop, maar belachelijk goedkoop en heel leuk om mee te rijden) met een kak-simpel hulpmotortje als range-extender ? Hoeveel liter (van om het even welke chemische energiedrager) zou je nodig hebben om die saaie, stroomverspillende snelwegkilometers te malen met 1500 kg aan 120 km/h. ?