Heb jij al een idee wat je in 2093 doet? Waarschijnlijk niet, want de kans is aanwezig dat je er dan niet meer bent. En je kinderen misschien ook niet. Bij Renault kijken ze wel zo ver vooruit. Volgens de voorzitter van de raad van bestuur van de Renault Groep kan de verbrandingsmotor nog minstens zeventig jaar bestaan. Leuk voor je kleinkinderen.

Renault-topman Jean-Dominique Senard bespreekt de toekomst van Renault met de Franse krant La Tribune. Daarbij gaan EV’s een rol spelen, maar Senard benadrukt dat de verbrandingsmotor niet weg gaat: ‘Of je het nu wilt of niet, de verbrandingsmotor zal nog minstens zeventig jaar blijven bestaan in de hele wereld.’

Senard zegt dat Renault de transitie doorzet en vanaf 2030 een volledig elektrisch merk is. Hij doelt meer op alle benzine- en dieselauto’s die nu rondrijden. Al die auto’s gaan niet morgen naar de sloop. En als ze in Europa niet meer gewenst zijn, dan krijgt een deel nog een tweede leven op een ander continent. Voorlopig zijn er dus nog genoeg verbrandingsmotoren.

Goedkope alternatieve brandstoffen zijn dichterbij dan gedacht

Daarom kijkt Renault volgens Senard naar mogelijkheden om benzineauto’s zo duurzaam mogelijk op de weg te houden. Alternatieve brandstoffen moeten hierbij de redding zijn. Het probleem is nu dat deze peut nogal prijzig is, maar daar hoeven we ons niet druk om te maken. ‘Het zou een overwinning zijn om de prijs van alternatieve brandstof te verlagen tot 1 of 1,50 euro per liter. Toonaangevende experts die met ons samenwerken, zeggen dat dit mogelijk is.’

De benzine in Frankrijk is momenteel 1,811 euro, dus hij denkt dat de prijs voor de duurzamere brandstof lager zal zijn dan de huidige benzine. Volgens de topman kun je al binnen een paar jaar terecht voor goedkope synthetische brandstoffen: ‘Misschien zijn we er al over vier, vijf of zes jaar.’

Reacties

  • Jan heeft op 15 juli 2023 geschreven:

    👍 dan scheelt het zeker . Ben op een verjaardag nog al eens met hem in discussie op een rustige manier . Zijn en mijn manier van autorijden zijn nogal verschillend ,zijn auto is voor alledaags gebruik en”staat” op de zaak .wij hebben 3 autos die verschillend worden gebruikt ,en ondanks dat ik zzper ben staat er niet 1 op de “zaak”. De auto voor het gezin is een yaris hybride verbruik 1 op 22 .Auto 2 is een citroen bestel diesel 1 op 15.En auto 3 is mijn weekend auto een corvette ,die met mijn rijstijl 1 op 6.5 verbruikt.De yaris hybride zal wel eens plaats gaan maken voor electrisch ,de diesel is grijs kenteken en waarschijnlijk geen blijvertje. De corvette ? Nee echt niet , oke zo’n 20 procent van de ev’s zijn nu sneller weg van het stoplicht .Maar het “burnen” rem vasthouden en gas geven ,het driften , het links rechts driften waarbij je de wagen constant en snel steeds weer recht moet krijgen tot soms wel 100 kilometer per uur, en en het geluid van door een tunnel gaan met de uitlaatkleppen open en guns en roses uit de speakers .Nee die auto gaat echt niet weg .En voor de moraalridders, die nu denken,tokkie ,asso ,mafklapper.Wel het is een verslaving,net als alcohol ,drugs,gokken etc .En wees eerlijk EV rijders krijgen jullie van de acceleratie ook niet een klein beetje dopamine in het bolletje ? Pas maar op zo beginnen verslavingen!

    • maarten heeft op 15 juli 2023 geschreven:

      Snap je helemaal. Beleving van zo’n Corvette gaat boven alles. Heel erg dik! Accelereren is altijd leuk maar met een ICE roffel is het altijd leuker.

      Reageer
    Reageer
  • Chris heeft op 14 juli 2023 geschreven:

    Wacht maar tot de stroomprijs weer omhoog gaat. Nu loont het al nauwelijks meer tenzij je veel zonnepanelen hebt.

    Reageer
  • Maarten heeft op 13 juli 2023 geschreven:

    “hij denkt dat de prijs voor de duurzamere brandstof lager zal zijn dan de huidige benzine. Volgens de topman kun je al binnen een paar jaar terecht voor goedkope synthetische brandstoffen: ‘Misschien zijn we er al over vier, vijf of zes jaar.’”

    En enige rationale waarom hij dat ‘denkt’?
    Of waarom sommige ‘experts’ dat denken?

    Losse flodders …. Wederom.

    Het is heel simpel, verbranding is inefficiënt, er gaat 75% van de energie verloren aan restwarmte.
    Rijden op stroom is veel efficiënter en daarom zal dat altijd heel veel goedkoper zijn.

    • Jan heeft op 14 juli 2023 geschreven:

      Mijn neef rijd tesla s zijn verbruik is ca400 km voor de prijs van 45 euro
      Dat is dan toch iets van 1 op 18 ? Gezien het voormaat van een tesla zeker geen slechte score .Dus goedkoper? Ja . Veel goedkoper ? Niet t.o.v van een hybride . Heel veel goedkoper ? Nee ,maar dat kan gevoelsmatig voor iedereen anders zijn .Ik ga persoonlijk ook niet in de rij staan omdat de benzine 15 cent per liter duurder wordt om 7,5 euro uit te sparen. Het is dus maar wat je veel vind .

      • Maarten heeft op 14 juli 2023 geschreven:

        Valide punt. Maar benzine is “gratis” uit de grond gehaald. Bio fuels kosten veel energie om te maken, die haal je niet ‘gratis’ uit de grond. Daarom zijn bio fuels zo duur tov normale benzine.

        En ik vergeleek de huidige EV’s met een ICE auto die rijdt op 100% biofuel. Dat is heel veel duurder dan de EV.(per KM)

        Geef je neef de tip een dynamische energie contract af te sluiten. Ik laadt bijna altijd snachts op 16cent per KW/h. (Sporadisch zelfs gratis). Dan zit je Tesla vol voor ongeveer 10/11 euro. 😉

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear