
Als je een nieuwe auto gaat uitzoeken – nieuw of gebruikt – moet je rekening houden met de kosten. In veel gevallen kun je daar een ruime inschatting van maken. Met een dikke V8 ga je geen 1 op 20 halen, en op je 18e een BMW M3 verzekeren kost ook een hoop. Het onderhoud en de reparatiekosten inschatten is echter een stuk lastiger, want dat kan per auto verschillen. Gelukkig heeft Carly daarop een antwoord. Carly is een fabrikant van autodiagnoseapparatuur.
Door alle data te verzamelen van de diagnoses, kunnen ze een gemiddelde maken. Met de apparatuur is het ook mogelijk om te zien wat de geplande reparatiekosten zijn. Uiteraard kun je met deze data een handig overzicht maken, en daardoor kun je precies zien bij welke auto de gemiddelde reparatiekosten het hoogst zijn – zowel qua merk als model.
Duurste merken qua reparatiekosten:
We zien een duidelijk beeld naar boven komen als we kijken naar de merken die gemiddeld genomen het duurst zijn qua onderhoud. Dat zijn de Duitse luxemerken BMW, Audi en Mercedes. In veel gevallen zijn dit luxe en krachtige auto’s met veel techniek aan boord. Daarnaast zijn ze ook gebruikt heel erg populair. In plaats van verstandig doen en een 8 jaar oude Toyota Corolla kopen, geeft men liever dat geld uit aan een oude BMW of Audi. Wat ook opvalt: de prijzen zijn erg laag bij de normale merken.
Positie | Merk | Gemiddelde reparatiekosten |
1 | BMW | 1.150 euro |
2 | Audi | 989 euro |
3 | Mercedes | 942 euro |
4 | Volkswagen | 767 euro |
5 | Ford | 588 euro |
6 | Hyundai | 575 euro |
7 | Skoda | 450 euro |
8 | Opel | 375 euro |
Gemiddeld | 856 euro |
Duurste modellen
Uiteraard zien we ook hier de Duitse drie merken goed vertegenwoordigd zijn. De BMW 5-serie staat bovenaan. Niet vreemd: ze zitten vol met bijzondere techniek én ze verkopen goed. Het verschil met de 3-serie (plaats negen) is opvallend. De nummer twee verbaasde ons wel: de Audi A1 is immers een Volkswagen Polo met een aardappel in de keel. In principe zouden de reparatiekosten niet zo hoog mogen zijn. Ook hier zijn Hyundai’s, Opels en Fords het voordeligst.
Positie | Merk + model | Gemiddelde reparatiekosten |
1 | BMW 5-serie | 1.525 euro |
2 | Audi A1 | 1.235 euro |
3 | Audi A8 | 1.200 euro |
4 | Mercedes CLA | 1.135 euro |
5 | Audi Q3 | 1.135 euro |
6 | Mercedes S-klasse | 1.060 euro |
7 | BMW X1 | 1.050 euro |
89 | Mercedes GLC | 940 euro |
10 | BMW 3-serie | 875 euro |
11 | Volkswagen Passat | 850 euro |
12 | Mercedes C-klasse | 800 euro |
13 | Audi A4 | 800 euro |
14 | Volkswage Golf | 775 euro |
15 | Mercedes E-klasse | 775 euro |
16 | Ford Focus | 775 euro |
Gemiddeld | 856 euro |
Natuurlijk is context heel erg belangrijk in dit soort overzichten. Allereerst doen lang niet alle merken mee, zowel aan de onder- als bovenkant van de markt. We zijn erg benieuwd hoe Toyota, Honda en Mazda zouden scoren. Uiteraard missen we ook een klein beetje vermaak, want we willen natuurlijk ook weten hoe duur het écht is om een Ferrari, Lamborghini of Maserati te moeten onderhouden.
Lees ook: Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek
Dus wat kunnen we met deze overzichten? Nou, niet zo heel erg veel – behalve dan dat je nu globaal een beeld hebt van de reparatiekosten. Mocht je een dikke Duitse auto van tien jaar oud rijden, zorg dan dat je in elk geval een paar spaarvarkentjes paraat hebt staan als je weer naar de garage moet. Onthoud dat deze auto’s als occasion behoorlijk betaalbaar zijn, maar dat het qua onderhoud nog altijd dure auto’s zijn.
Sowieso nooit geen Carly gebruiken
Waarom dan wel niet of niet wel?
“ Uiteraard zien we ook hier de Duitse drie merken goed vertegenwoordigd zijn. De BMW 5-serie staat bovenaan. Niet vreemd: ze zitten vol met bijzondere techniek én ze verkopen goed. ”
Je zou als merk juist hopen dat júist door de grote aantallen het gemiddelde een beetje er voor zorgt dat het wel mee lijkt te vallen met die kosten. Maar juist doordat het een gemiddelde is van een zeer grote steekproef wordt het hoge bedrag steeds betrouwbaarder.