Een niet nader te noemen woordvoerder van een niet nader te noemen automerk heeft ons weleens ingefluisterd (met net even andere woorden) dat een dictatuur misschien niet zo leuk is voor de mensen, maar dat bedrijven in die landen wel precies weten waar ze aan toe zijn. Dan heb je niet ineens dat subsidies wegvallen en je verkopen in elkaar zakken, bijvoorbeeld. Ook voor autoverhuurbedrijven is de moeizame transitie naar elektrisch rijden een hoofdpijndossier dat een hoop geld kost.

Verhuurbedrijf Hertz meldt rode cijfers en concurrent Sixt meldt een lagere winst in de recente financiële cijfers. De oorzaak ligt niet bij de huurklanten: de omzet van Hertz bleef stabiel en bij Sixt was er zelfs 25 procent meer omzet. De grote klap komt door de restwaarde van het wagenpark. Als de auto’s een tijdje verhuurd zijn, dan worden ze verkocht. Maar als die auto’s ineens een stuk minder waard zijn, dan verdien je plots een stuk minder geld.

Restwaarde van elektrische auto’s doet pijn

Hertz benoemt niet specifiek de restwaarde van elektrische auto’s als de oorzaak, maar eerder dit jaar kwam de verhuurder uitgebreid in het nieuws omdat ze een flink aantal Tesla’s en Polestars voor weinig wilden verkopen. En nu zakken de prijzen van tweedehandsauto’s inmiddels iets, maar EV’s zakken bovengemiddeld hard. Het is flauw om de schuld hiervan alleen maar bij de regelmakers neer te leggen. De lage restwaardes van Tesla’s zijn vooral te wijten aan Tesla zelf.

Zowel Hertz als Sixt gaan het aantal elektrische auto’s in het wagenpark terugbrengen. Eigenlijk zie je bij de verhuurbedrijven hetzelfde gebeuren als bij autofabrikanten: eerder zette ze vol in op elektrische auto’s, maar inmiddels zie je dat er weer meer focus naar brandstofauto’s gaat. De oorzaak is dat de adoptie van EV’s moeizamer loopt dan verwacht; er was even een korte piek, maar nu volgt er een dipje. Voorlopig ligt bij verhuurbedrijven dus weer even de nadruk op fossiele brandstof.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear