Een niet nader te noemen woordvoerder van een niet nader te noemen automerk heeft ons weleens ingefluisterd (met net even andere woorden) dat een dictatuur misschien niet zo leuk is voor de mensen, maar dat bedrijven in die landen wel precies weten waar ze aan toe zijn. Dan heb je niet ineens dat subsidies wegvallen en je verkopen in elkaar zakken, bijvoorbeeld. Ook voor autoverhuurbedrijven is de moeizame transitie naar elektrisch rijden een hoofdpijndossier dat een hoop geld kost.
Verhuurbedrijf Hertz meldt rode cijfers en concurrent Sixt meldt een lagere winst in de recente financiële cijfers. De oorzaak ligt niet bij de huurklanten: de omzet van Hertz bleef stabiel en bij Sixt was er zelfs 25 procent meer omzet. De grote klap komt door de restwaarde van het wagenpark. Als de auto’s een tijdje verhuurd zijn, dan worden ze verkocht. Maar als die auto’s ineens een stuk minder waard zijn, dan verdien je plots een stuk minder geld.
Restwaarde van elektrische auto’s doet pijn
Hertz benoemt niet specifiek de restwaarde van elektrische auto’s als de oorzaak, maar eerder dit jaar kwam de verhuurder uitgebreid in het nieuws omdat ze een flink aantal Tesla’s en Polestars voor weinig wilden verkopen. En nu zakken de prijzen van tweedehandsauto’s inmiddels iets, maar EV’s zakken bovengemiddeld hard. Het is flauw om de schuld hiervan alleen maar bij de regelmakers neer te leggen. De lage restwaardes van Tesla’s zijn vooral te wijten aan Tesla zelf.
Zowel Hertz als Sixt gaan het aantal elektrische auto’s in het wagenpark terugbrengen. Eigenlijk zie je bij de verhuurbedrijven hetzelfde gebeuren als bij autofabrikanten: eerder zette ze vol in op elektrische auto’s, maar inmiddels zie je dat er weer meer focus naar brandstofauto’s gaat. De oorzaak is dat de adoptie van EV’s moeizamer loopt dan verwacht; er was even een korte piek, maar nu volgt er een dipje. Voorlopig ligt bij verhuurbedrijven dus weer even de nadruk op fossiele brandstof.
Kas heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Het ligt inderdaad heel erg bij Tesla. Dat was de absolute top qua elektrische auto, maar vandaag de dag is het ronduit gênant nog een Tesla te rijden (ja, tenzij je een redneck Trump evangelist bent dan…)
Kees heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Tesla is aan alle kanten voorbij gestreefd door de traditionele fabrikanten die gewoon betere auto’s maken. De enige reden waarom ze nog aardig verkopen, is omdat ze tegen dumpprijzen in de markt worden gezet. Het is dus niet alleen gênant vanwege Musk & Trump, maar ook omdat je een soort van elektrische Dacia rijdt waarbij iedereen weet dat je je auto met je portemonnee uitkiest als een echte gierigaard.
Vreek Fonk heeft op 16 augustus 2024 geschreven:
Nou nou Kees, aan alle kanten voorbij gestreefd? Welke merken dan? Het enige dat bij Tesla beter kon was de afwerking maar ook dat is nu dik voor elkaar. Dat Musk het merk geen goed doet klopt (maar in die gedachte blijvend, de directie van VW heeft de VW kopers ook nooit afgeschrikt…)
Maarten ben jij het? heeft op 17 augustus 2024 geschreven:
Het enige wat bij Tesla beter kon was de afwerking?!
En de betrouwbaarheid?
En de bouwkwaliteit?
En de wegligging?
En het comfort?
En de service?
En het uiterlijk?
En het sfeerloze interieur?
En de talloze software storingen?
Je moet wel een compleet dichtgetikte fanboy zijn om te doen alsof dit allemaal niet het geval is.
Hihi heeft op 17 augustus 2024 geschreven:
Het regent negatieve berichten over de betrouwbaarheid en software fouten maar volgens Maarten is het allemaal fake news. Je niveau van redeneren zit zo’n beetje op hetzelfde niveau als Musk en zijn nieuwe beste vriend.
Maarten heeft op 17 augustus 2024 geschreven:
Haha wat een dom gezwets.
Check de 2024 modellen reviews maar eens en ze zeggen allemaal dat de bouwkwaliteit goed is.
De software heeft nooit problemen en is zelfs de beste die je kan krijgen, comfort is echt meer dan prima, natuurlijk geen BMW of Mercedes maar dan moet je wel even 30k meer betalen.
Betrouwbaarheid? Mijn oude en dus veel mindere model 3 uit 2019, heeft alleen nieuwe banden en ruitenwissers gekregen. Rijdt nog als dag 1 en geen onderhoud nodig. Laat me nooit staan, extreem betrouwbaar. En dat met 180k op de klok.
Interieur is sfeerloos als dat niet je smaak is, dat kan je alleen zelf beoordelen. Ik vind het clean en opgeruimd, lekker licht en goed zicht naar buiten toe. Maar anderen willen hoogpolig tapijt en veel knoppen. Voor ieder wat wils. 😉