De ultieme wolf in schaapskleren, dat is deze in samenwerking met Porsche gemaakte stationcar. Richard probeert ‘m uit.
Dit artikel lees je pas wanneer je vandaag voor de tweede keer op deze website komt. Dat zit zo: de Audi RS2 Avant is geen auto die je direct naar adem doet snakken. Op het oog is het een normale en niet al te grote stationcar die er zelfs een tikje saai uit ziet. Daar kan de felblauwe lak niets aan veranderen.
Vergeleken met de huidige, uitgedijde stationcars van Audi is de RS2 een kleintje. Maar het is een echte wolf in schaapskleren. Aan bijna niets kun je zien wat deze baanbrekende auto zo bijzonder maakt. Details als twee kleine ventilatieopeningen onder de voorbumper wekken de indruk dat we hier niet te maken hebben met zomaar een stationcar.
We zoeken tevergeefs naar dikke wielkasten en ook spoilers en andere gimmicks zitten er niet op. Dat maakt de verrassing des te groter wanneer de RS2 er als door een adder gebeten vandoor gaat. Want vergis je niet, deze kleine RS2 is ondanks z’n weinig uitbundige voorkomen een serieuze auto. Hij bleef maar een jaar in productie en tussen 1994 en 1995 zouden er maar 2.200 van gemaakt worden. Uiteindelijk stokte de teller bij 2.891 exemplaren omdat Audi geen klanten wilde teleurstellen.
Die populariteit dankt de RS2 dus niet bepaald aan z’n uiterlijk. Het zouteloze interieur zal evenmin een reden zijn geweest dat mensen zich met een dikke cheque in hun kontzak richting dealer haastten. Het stuur is afgewerkt met een streepje leer en de Recaro-stoelen waren leverbaar in hetzelfde hemelsblauw als de carrosserie. Dan nog was de vanaf-prijs van ruim 80.000 euro in 1994 heel veel geld. De RS2 Avant moet het dan ook volledig hebben van z’n rijeigenschappen. Deze auto vormde bij z’n introductie in z’n eentje een compleet nieuw segment. Sindsdien heeft Audi patent op pijlsnelle, strak aangeklede superstations met vierwielaandrijving.
De RS2 Avant is ontstaan uit een samenwerking tussen Audi en Porsche. Hiervoor werden aangepaste carrosserieën van de Audi 80 naar de Porsche-fabriek in Stuttgart gebracht, waar de 2,2-litermotor werd voorzien van een grotere turbolader en een aangepaste zesversnellingsbak. Als finishing touch kreeg ie niet alleen de velgen, maar ook de banden en remmen van de Porsche 968 Clubsport.
Het resultaat van die vrijage is sensationeel. Na het starten van de motor hoor je direct het ongebruikelijke geluid van een vijfcilinder. Vervolgens geef je gas en kun je voor je gevoel blijven gaan. Dit is echte, pure snelheid. Zelfs als je bedenkt dat ie een licht bejaarde stationcar is, is de RS2 Avant werkelijk een snelle auto. De sprint van 0 naar 100 duurt 5,2 seconden en de topsnelheid ligt op 262 km/u. Het is echter vooral het gemak waarmee die prestaties worden geleverd, en het gevoel van totale controle en doelmatigheid dat het rijden zo bijzonder maakt.
Deze auto doet gewoon z’n werk en houdt niet van flauwekul. De vierwielaandrijving geeft vertrouwen en voorkomt slippen en onnodig oproken van je banden. Alsof je op stap bent met de automobiele versie van de Terminator. Rammeltjes en kraakjes heb ik in het interieur niet gehoord. Ook andere geluiden die de indruk zouden wekken dat de RS2 op z’n limiet rijdt, blijven achterwege. De auto deed gewoon waar Audi en Porsche ‘m voor gebouwd hebben. De bijna robotachtige precisie wordt alleen enigszins verstoord in bochten, waar het enorme turbogat je eraan herinnert dat de techniek in 1994 nog niet zo ver gevorderd was.
Er zijn auto’s die meer feedback geven, en die je als bestuurder het gevoel geven dat je aan het asfalt plakt. Maar dit was ooit een compleet nieuw concept. Het was in elk geval geen hete hatchback, of een sportauto waar er al zoveel van zijn. Ondanks z’n forse prijskaartje was het ook zeker geen supersporter, al kon de RS2 Avant het volgens sommige autobladen in die tijd een Ferrari moeilijk maken. Met deze auto legde Audi de basis voor een compleet nieuw segment, die ook nog eens heel kort en in een beperkte oplage werd geproduceerd. Alleen daarom al had hij vanaf het allereerste begin de status van icoon.
TopGear-feit
Hoe snel de RS2 is? Hij accelereert in 1,5 seconden van 0 tot 50 km/u, wat zo ongeveer sneller is dan alles wat op vier wielen rijdt, de McLaren F1 incluis.
Audi RS2 Avant
Productie
1994-1996
2.891 exemplaren
Motor
2.226 cc
vijfcilinder turbo
315 pk / 410 Nm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 262 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,4 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Gewicht
1.595 kilo
Prijs
ca. € 82.000 (1994)
Reacties