Je kunt de Porsche 911 heel veel kanten op. Als je nu de configurator van Porsche opent, zie je al een groot aantal verschillende versies en dan moeten er nog een heleboel bijkomen, zoals de GT3 die morgen verschijnt. Op termijn zal er ook een nieuwe 911 Turbo komen. Als je niet kunt kiezen tussen een 911 GT3 en een 911 Turbo, biedt RML de oplossing met hun P39 40SE Anniversary Edition. Dat P39 40 SE slaat uiteraard op het wachtwoord van RML-oprichter Ray Mallock (denken wij).

Ray Mallock is geen onbekende in de autoindustrie. Ze maken snellere versies van bestaande auto’s en diverse raceauto’s. De grens tussen circuitauto’s en straatlegale modellen vervaagt hier en daar bij RML, want ze maakten ook de Nissan Juke-R, de straatversie van de Aston Martin Vulcan en de legendarische Chevrolet Lacetti WTCC R+.

Basis van de RML P39 40SE

De basis van de RML P39 40SE is de Porsche 911 Turbo S van de 992-generatie. Dit is echter geen simpel gechipte 911 Turbo; het gaat om een grondig aangepaste versie. Zo is zelfs de wielbasis van de P39 2,5 centimeter langer dan van de standaardauto. Ook is de P39 een stuk breder: 9,5 centimeter voor en achter. Daardoor ziet de auto er behoorlijk anders uit dan de 911 Turbo. Oh, en er is een compleet nieuw koetswerk van koolstofvezel.

RML P39 40th Anniversary zijkant bovenkant

De uitstraling doet denken aan een moderne interpretatie van de 911 GT1 Strassenversion en dat is bedoeld als compliment. Aan de voorzijde kun je nog het beste zien dat het ooit een 911 Turbo was, maar de zijkant en met name achterzijde zijn compleet afwijkend. Niet alleen ziet de P39 eruit als een raceauto, hij heeft ook wat meer downforce (zoals een raceauto). Bij 241 km/u genereert hij 662 kilo downforce en bij 285 km/u loopt dit op tot 923 kilo.

Motorische upgrades van de RML P39 40SE

Niemand vindt deze auto te langzaam, maar het kan altijd sneller. Dus werd de 3,7-liter boxermotor flink onder handen genomen. Zo zijn de injectoren, spruitstukken, intercoolers, turbo’s en het uitlaatsysteem vervangen door betere onderdelen. Het vermogen bedraagt nu 900 pk (250 meer dan standaard) en 1.000 Nm (200 meer dan standaard). Alle upgrades werken ook daadwerkelijk, laat dat maar aan een raceteam als RML over. Van 0-100 km/u duurt 2,3 seconden 0,2 seconden sneller dan de 911 Turbo S.

Lees ook: Deze Turbo Spezial is een Porsche 911 Turbo S met een straatlegale 935-bodykit

Van 0-160 km/u duurt 5 seconden, 0,8 sneller dan standaard. De rondetijd van de RML P39 40SE op de Nordschleife is 6:45, 6 seconden sneller dan de 911 GT3 RS. De topsnelheid is nog altijd 330 km/u. Bij zowel de Porsche als de RML P39 gaan we ervan uit dat de topsnelheid hoger ligt (zoals bij de Corvette ZR-1), maar dat ze het niet zo relevant vinden. Tot slot de prijs, die is omgerekend 592.000 euro, maar dan moet je wel zelf een 911 Turbo S meenemen. Een nieuwe kost je op dit moment 329.800 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)