Het zal jullie niet ontgaan zijn dat de auto-industrie de nodige veranderingen ondergaat. De grootste verandering lijkt natuurlijk de aandrijfvorm te zijn: van benzine naar elektrisch. Maar er zijn nog veel meer veranderingen. Eentje daarvan is de toename van het aantal autonome functies. De volledig autonome auto is er nog niet, maar hij komt wel dichterbij. Deze bizarre robotarm zorgt ervoor dat deze toekomst misschien wel nog een stap dichterbij is.

De robotarm is niet ontwikkeld als prothese of voor mensen die gewoon heel erg slecht zijn in darten. Nee, Huawei heeft het specifiek ontwikkeld voor laadplaatsen. Het idee is dat de robotarm wordt geïnstalleerd bij een laadplaats. Dan kan de auto parkeren en de robotarm kan dan de stekker in de auto zetten. Op deze manier kun je tientallen seconden besparen. Dat is natuurlijk melig bedoeld, en niet zozeer onwaar. Je moet deze technologie echter zien in combinatie met andere technologieën.

Robotarm is makkelijker dan inductief laden

Denk je eens in hoe makkelijk het kan zijn. Je rijdt met je elektrische auto – waarvan de accu bijna leeg is – naar je afspraak. Helaas is er op dat moment geen laadpaal beschikbaar. Hoe prettig zou het dan zijn dat de auto zelf op zoek kan naar een plek waar je wel kunt laden? Natuurlijk, inductief laden zou dan ideaal zijn, maar dat zorgt voor kostbare parkeerplaatsen én nog duurdere EV’s. Met de robotarm van Huawei kan het makkelijker.

Nu kun je natuurlijk de werkgelegenheid aanpakken en een mens het laten doen, maar de robotarm is effectiever en leuker voor de gadget-liefhebber. Natuurlijk zien wij ook beren op de weg. Want als je één elektrische aansluiting hebt, is het vrij eenvoudig. Elke auto heeft een andere plaatsing en vorm van de laadopening, wat de compatibiliteit van de robotarm kan bemoeilijken.

Lees ook: Waarom maken laadbedrijven het opladen van je elektrische auto zo moeilijk?

Tenslotte heb je ook nog auto’s met elektrische laadklepjes, die moeten ‘weten’ dat ze open moeten gaan. Oh ja, dan is er ook nog de nieuwe Panda met de laadopening aan de voorzijde. Enfin, op dit moment is het nog een uitvinding, er zijn nog geen productieplannen. Maar als alle andere technologieën feilloos werken, dan kan de robotarm ineens heel populair worden. Of de robotarm ook vijftien keer met verschillende laadpassen langs de scanner kan gaan is niet bekend, maar lijkt ons zeer aannemelijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear