
We weten wat je denkt: zal ik ook maar iets van Round Up 5: Super Delta Force begrijpen als ik de eerdere vier games niet heb gespeeld? Nou, maak je geen zorgen, want die vier eerdere games bestaan helemaal niet. En je zult Round Up 5 moeiteloos weten te vatten als je ooit Chase HQ hebt gespeeld, want dat was de game waar deze titel vrolijk en schaamteloos van jatte.
Al gaf Round Up 5 wel een geheel eigen draai aan de formule. Om te beginnen: in plaats van het te doen met een relatief bescheiden Porsche 928 opteerden de makers voor een knalgele Ferrari F40. Als je toch niet van plan bent te betalen voor allerlei rechten van fabrikanten, waarom zou je het dan voor minder doen? Het spel ‘leende’ ook het idee van OutRun om de weg na elke etappe in tweeën te splitsen, wat je de keuze gaf welk geboefte je daarna achterna zou zitten. Het feit dat deze locaties zich nogal eens in een andere staat bevonden, geeft te denken over de jurisdictie waaraan agenten in gele Ferrari’s F40 zich dienen te houden.
De motorfietsen maakten het uniek
De werkelijk unieke bijdrage van Round Up 5 aan dit genre, was het feit dat elke eindbaas beschermd werd door een eskader robots op motorfietsen. Om de auto van het gespuis tot stilstand te krijgen, moest je eerst deze androïden van hun motoren beuken. Het verhaal vertelde niet precies hoe de bende aan deze sci-fi technologie was gekomen, maar we vermoeden dat de waarheid iets te maken had met hoe afschuwelijk het wel niet zou zijn om een supercar door deze meute te zien ploegen, met lichamen die al kanten op vlogen.
Het succesvol uit de weg ruimen van de motorescorte en drie keer tegen de bazenbak rammen zorgde ervoor dat de verdachte zich overgaf door een witte vlag te zwaaien, die kennelijk al die tijd al in de voetenruimte lag. Waarna er, wonderbaarlijk genoeg, nóg twee politie-F40’s verschenen die met piepende banden tot stilstand kwamen. Wat maar liet zien dat degene die zich daar met het wagenparkbeheer bezighield zijn prioriteiten prima op orde had.