
We moeten bekennen dat we deze tip al een keer eerder hebben gedeeld, maar we vermoeden dat we nog een hoop mensen blij kunnen maken met dit advies. De handeling kost twee seconden van je tijd en het kost niets. Als jij in de ochtend ruiten wilt ontdooien met de kachel van je auto – of je wilt de ruit ontwasemen terwijl je zelf krabt – kan je zonneklep daarbij helpen.
We zouden zeggen: probeer het eens zelf. We hebben geen harde data dat je ruit 20 procent sneller ontdooit of ontwasemt, maar kwaad kan het sowieso nooit. Doe je zonneklep eens omlaag wanneer je de blower op de voorruit zet. De zonneklep houdt de warme lucht tegen, zodat het langer blijft hangen. Je blaast de warme lucht niet gelijk de koude auto in. Hierdoor ontdooit of ontwasemt de boel sneller.
Als reactie op het vorige bericht kregen we te horen van mensen die dit al ‘sinds de jaren ’80 doen’. Het voelt als een Oma Weet Raad-achtige wijsheid die door de jaren heen vergeten is geraakt. Misschien omdat mensen tegenwoordig veelal voorruitverwarming hebben of in het geval van PHEV’s en EV’s dat de auto zichzelf al lekker warm stookt voordat jij instapt.
Vul een zakje met warm water
Wat ook altijd een goede is, zeker als er geen dikke laag ijs op de ruit ligt, is het zakje warm water. Je mag nooit direct heet water op een bevroren ruit gooien, want dan heb je kans dat het glas springt. Daarnaast is het heel slecht voor de rubbers die ineens uitzetten door de plotselinge hitte. Maar een hersluitbaar plastic zakje met warm water langs de ruit halen, kan geen kwaad. Het is een stuk minder arbeidsintensief dan met de krabber aan de slag gaan.
En maak je ruiten even schoon
Nu je er toch bent: maak de ruiten van je auto dit weekend even schoon. Hiervoor kun je gewoon een druppeltje afwasmiddel gebruiken. Een schone en ontvette ruit zal aan de binnenkant minder beslaan. Zeker bij oude auto’s heb je kans dat de ruit aan de binnenkant ook minder snel bevriest. Met de laagstaande zon van de afgelopen dagen (gelukkig is ie er weer) is een schone ruit ook wel zo veilig.
Gewoon sproeien met ruitenontdooier. Geen moeite, werkt perfect. Zoveel beter, sneller en comfortabeler dan krassen.
Koop een 5 liter-fles ruitensproeier-antivries (rsav). Gooi een deel van de vloeistof in het ruitensproeier-reservoir en vul een lege Glassex-fles of plantensproeier met rsav. Als de ruiten bevroren zijn éérst controleren of de ruitenwissers niet vastgevroren zijn en er dan even met de fles op sproeien. Daarna de ruitenwissers aan.
In het verleden zette ik wel eens een klein ventilatorkacheltje in de auto.
Op een oud verkeersbord ofzo, op de voorstoel.
Snoer in een tijdklok, en auto was keurig warm en ontdooid.
En de ramen zijn warm, dus vriezen niet meer aan.
Tegenwoordig gebruik ik bij licht vorst, nachtvorst je, gewoon lauw water.
Geen heet, maar gewoon lauw water.
Sprenkelen over de ramen, zodat ze niet in 1 keer warm worden
Met 1.5 liter water de hele A6 ontdooit.
En omdat het raam er iets van opwarmt, vriest hij niet direct weer aan.
Ik neem ook een of twee 1,5 literflessen met warm water uit de kraan mee. Uitgieten en meteen daarna ruitontdooier sprayen. Zelfs de kleine barst in de voorruit bleef gelijk.
waarom niet met water KOUD WATER.
Ik doe dit al 40 jaar nog nooit een ruit gesneuveld.
simpel jerrycan van 5 liter water , staat altijd klaar in de gang.
ik giet het over de ruiten ,tot de can leeg is.
ijs weg ruit boven de vorstgrens temperatuur.
FF ruitenwissen, en droog.
binnen minuten rijden, is de ventilator temp boven de vorstgrens, dus bevriest de ruit niet meer.
Rubbers voor de winter inwrijven met vaseline, voor we hier over gaan zeuren.
Duurtest van 40 jaar, is bewijs genoeg denk ik.
Anekdotisch bewijs is eigenlijk geen bewijs, maar ik kan er wel een ervaring aan toevoegen. Zelf gebruik ik geen koud water, maar lauw water. Dit giet ik dan niet direct op de ruit, maar op het dak vlak er boven. Dit doe ik rondom de auto zodat ook zijruiten e.d. gelijk ontdooid zijn. Werkt al 20 jaar prima bij meerdere auto’s
Tot mijn grote verbazing komt mijn reactie direct online.
Zonder enige controle, zou ook iets totaal anders kunnen schrijven. Tip voor de redactie, controleer de inzendingen
Hoezo de zonneklep naar beneden, het duurt zeker 10 minuten voordat er warme lucht komt. Dan heb ik alles al schoon gekrabd
Ik stel in de app van de auto in dat de airco gaat 15 minuten voor ik meg moet gaat draaien.
Schone ramen en warme auto.
Maak een grote doos plat zet hem voor je ruit en zet hem vast tussen je portieren altijd een schone ruit
Maak de auto ruiten goed schoon en droog voordat de vorst periode begint. Wrijf de ruiten aan binnen- en buitenkant even goed in en uit met autowax, vergeet de spiegels niet. Dan heb je nergens last van
Nog een raad van tante Kaat. Wrijf met een doekje waarop een heel klein beetje vaseline zit de binnenkant van de voorruit in. Het mag absoluut geen laag zijn. Vaseline is waterafstotend. Gevolg is dat waterdamp zich ook niet op het raam kan afzetten.
Zet een 1,5 liter fles met water bij de voordeur. Die is op kamertemperatuur. Giet die over je voorruit. Haal er meteen een trekkertje achteraan en schoon is je voorruit.
Ik plaats een een electrisch vetilatorkacheltje klem tussen de 2 voorstoelen met een verlengsnoer tot in huis .voordat ik naar mijn werk ga stekker er in na 20 minuten zijn de ramen ontdooit en de auto warm werkt prima