De samenwerking van al deze merken is bedoeld om het reizen door Europa met elektrische auto’s straks een stuk makkelijker te maken. We weten allemaal dat volledig elektrische auto’s qua actieradius niet kunnen tippen aan fossiel verbrandende machines. Als je dan weer je stekkerdoos op wielen vol moet gooien, is het wel handig dat de laadtijd niet zo lang is dat je er gelijk een hotel bij moet boeken. Dat gegeven is dan ook hét grote struikelblok voor mensen die op zich misschien best een elektrische auto zouden willen kopen. Wat heb je eraan als je er niet eens mee op vakantie kunt?
En daar gaat deze samenwerking dus een oplossing voor bieden?
Yep. Het netwerk van snellaadplekken is bedoeld voor lange-afstandsreizen binnen Europa. De snelladers komen langs snelwegen te staan en zijn in staat je voorraad elektriciteit binnen een half uurtje weer op 80 procent van het maximum te krijgen. Als je dus straks met je volledig elektrische auto naar Italië gaat, moet je nog haast gaan maken met het opeten van je wiener schnitzel als je bij dat Oostenrijkse (weg)restaurantje stopt.
De joint-venture die je mag bedanken voor je verkorte reistijd bestaat uit vier grote autogroepen. Ford, Daimler AG, BMW Group en Volkswagen AG zijn goed voor een stuk of 11 toonaangevende automerken, waaronder Mercedes, Porsche, Audi en Mini. Nu is samenwerking tussen merken en groepen aan de orde van de dag, maar op deze schaal: ongekend. En tegelijkertijd een beetje een vreemd.
Waarom is dit zo vreemd?
Het ziet er allemaal heel mooi en vriendelijk uit van de betrokken merken. Alleen zijn het natuurlijk geen liefdadigheidsorganisaties – de WNF 1-serie en de Greenpeace Golf bestaan niet. Het vreemde eraan is dat deze merken op dit moment amper vol-elektrische auto’s hebben. De Volkswagen E-Golf, E-Up en de BMW i3 zijn de enige binnen deze vier autogroepen die geschikt zijn voor de snellaadstekker. Je zou dus bijna denken dat ze deze snelladers voor andere merken neerzetten.
De samenwerking voor 400 snellaadplekken wordt dan vooral aangegaan voor de toekomst. Zo goed als alle betrokken merken zijn druk bezig met elektrische dingen. Zelfs Porsche dat vorig jaar al een realistische (en bloedmooie) concept liet zien in de vorm van de Mission E. Met deze joint venture zijn alle merken in ieder geval verlost van het kip/ei-verhaal dat eventuele geïnteresseerden zou kunnen tegenhouden.
Reacties