Nieuwe technieken zorgen voor nieuwe reparaties. Hoe goed fabrikanten ook hun best doen om de auto’s perfect te ontwikkelen, er zullen altijd uitdagingen zijn. Dat is bij Tesla niet anders. In relatief korte tijd is het merk gegroeid van start-up tot grote speler in de markt. Met de Cybertruck heeft Tesla niet alleen in technisch opzicht een bijzondere auto, ook het koetswerk is bijzonder. Toch had een man voor duizenden euro’s aan schade aan zijn Tesla Cybertruck.

Daarmee bedoelen we niet alleen de styling. Ja, hij lijkt ontworpen te zijn door een driejarig kind met obsessie voor geodriehoeken, maar dat is niet het (enige) punt. Ook het koetswerk zelf is bijzonder, want de auto is voorzien van een roestvrijstalen carrosserie. Inderdaad, net als bij een DeLorean. Nu is een DeLorean de enige auto die ons te boven schiet, dus het kan zijn dat de schadeherstellers iets minder thuis zijn in het repareren van roestvrijstalen plaatwerkdelen.

Bijna 3.000 euro schade aan de Tesla

Tesla lijkt nog even te moeten wennen aan het werken met roestvrijstalen carrosserieën. Daar kwam de Amerikaanse YouTuber van het kanaal Detroit Tesla achter. Op een vooralsnog onbekende manier raakte de deur flink beschadigd. Wellicht een van de zeldzame fietsers of een op hol geslagen boodschappenwagentje. Helemaal zuur was het dat de schade repareren niet goedkoop bleek te zijn. De reparatiespecialist van Tesla rekende namelijk (omgerekend) 2886,59 euro in rekening om het te repareren.

Tesla slaan tegen deurpaneel met rubberen hamer
Nee, niet dit is NIET de methode, maar opmerkelijk genoeg wél een persfoto van Tesla, waarschijnlijk om aan te toenen hoe sterk het plaatwerk is.

Het meeste geld zit niet zozeer in een nieuw portierpaneel, daarvoor rekent Tesla een alleszins schappelijke 800 euro. Nee, het meeste werk gaat in het opschuren van het paneel zitten. Een Cybertruck heeft geen lak, maar het RVS-koetswerk verkleurt en verweert wel met de tijd. Als je het nieuwe portierpaneel zou plaatsen, zou dat direct opvallen.

Voor minder dan 25 euro verholpen

Maar wat blijkt: al die moeite was niet nodig. Omdat de eigenaar in kwestie het wel een erg hoog bedrag vond, is hij zelf aan de slag gegaan met een kennis. Dat lukte niet meteen, maar uiteindelijk dus wel met behulp van zuignappen. Deze koop je in Nederland al voor minder dan 5 euro. In dit geval was de betreffende eigenaar omgerekend 24 euro kwijt om de schade te verhelpen.

Lees ook: De eerste Tesla Cybertruck van Nederland is nu al verkocht – dit is de nieuwe (semi-bekende) eigenaar

Nu is een zuignap niet altijd mogelijk. Het belangrijkste is dat de ondergrond enigszins gelijkvorming is. Als er te veel vouwen of hoeken in het koetswerk zitten, wordt het lastig om de zuignap goed te plaatsen. Aan de andere kant: als je voor bijna 3.000 euro aan schade hebt, dan is de minimale investering van een zuignap altijd het proberen waard. De gehele video kun je hier bekijken.

Reacties

  • RGT8 heeft op 2 januari 2025 geschreven:

    Is er ook een Youtube-kanaal “Destroy Tesla”.
    Zou wel een goede zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)