
Een van de grote verkoopargumenten voor elektrische auto’s is de soepele acceleratie. Maar het lijkt erop dat mensen dat helemaal niet willen. Of in ieder geval de generatie bestuurders die van een benzineauto afkomt. Het is niets voor niets dat automerken als Hyundai en Lexus met software een soort nepversnellingsbak programmeren bij EV’s. Maar ook de echte versnellingsbak lijkt steeds vaker voor te komen bij EV’s. Hoe zit het nu met schakelen bij een elektrische auto?
De nieuwe elektrische CLA heeft bijvoorbeeld een versnellingsbak. Dat wel niet zeggen dat je zelf moet schakelen in de nieuwe elektrische CLA. Het betreft namelijk een tweetraps automaat. Mercedes heeft hiervoor gekozen voor maximale efficiency, met name op hogere snelheid. De eerste versnelling is bedoeld voor wegrijden, stadsverkeer en buitenwegen. De tweede versnelling is specifiek voor snelweggebruik op hogere snelheden.
Porsche was al veel eerder met een ‘echte’ versnellingsbak op een EV. De snelste versies van de Taycan hebben op de achteras een tweetraps-transmissie. Op de eerste plek is om de acceleratie van de Taycan te garanderen, maar voor de bestuurder is het ook fijn, want je hoort de auto schakelen. Zo heb je beter in de gaten welke snelheden je rijdt. Op het circuit – voor zover mensen dat doen met een Taycan – helpt dat met het inschatten van de snelheid.
De Volkswagen Golf PHEV heeft er ook een

Ook de Volkswagen Golf PHEV kun je betrappen op schakelen in de volledig elektrische modus. Dit komt doordat de elektromotor bij het vliegwiel zit. In Jip-en-Janneke-taal: tussen de wielen en de elektromotor zit de versnellingsbak. De power van de elektromotor moet door de bak heen. En waarom zou je hem dan niet laten schakelen? Bovendien: dan staat de juiste versnelling al klaar mocht de brandstofmotor ineens klaarstaan.
Steeds meer nepversnellingen bij elektrische auto’s
Het was min of meer de innovatie van de Hyundai Ioniq 5 N: een elektrische auto die puur met software het gevoel geeft dat de auto schakelt. Maar ook de normalere auto’s van Kia krijgen dit foefje. Maar er zijn meer merken mee bezig, want ook de elektrische auto’s van Lexus hebben dit. De Lexus RZ550e werd deze week aangekondigd. Dat is een elektrische auto waarmee je ook kan schakelen. Het heeft alleen niets te maken met wat de CLA en Taycan hebben.
Die Mercedes en Porsche hebben een fysieke transmissie die daadwerkelijk schakelt. In de Lexus is het – net als bij de Hyundai Ioniq 5 N en Kia EV6 GT – dat de transmissiefunctie gesimuleerd wordt. Net als met andere dingen die nep zijn, hoeft dat niet te betekenen dat je er geen lol mee kunt hebben, overigens. Zeker in combinatie met het al even neppe geluid lijk je toch in een hele snelle auto te zitten. Dat een Ioniq 5 N 650 pk heeft, helpt overigens wel.
Lees ook: Ook Stellantis werkt aan een versnellingsbak voor elektrische auto’s die je zelf kunt schakelen
