Als je bij het ziekenhuis aankomt met je rechtervoet in je linkerhand, dan heb je liever niet dat de arts eerst jodium op je schaafwondjes gaat deppen. En zo voelt het soms wel een beetje als een vliegveld duurzame initiatieven presenteert. Natuurlijk, alles om het vliegen heen mag duurzamer, maar misschien heeft het niet de hoogste prioriteit.

Schiphol plaatste vorige week een bestelling voor 8 miljoen liter HVO100. Dit is duurzamere diesel die voor 98 procent minder CO2-uitstoot zorgt. Bijvoorbeeld het autootje dat de bagage naar het vliegtuig brengt, is daarmee plots een stuk duurzamer. In totaal rijden er zo’n 1.900 voertuigen op Schiphol nog op diesel. Het ombouwen van deze voertuigen is niet nodig.

Natuurlijk is het heel goed dat Schiphol ook deze vorm van uitstoot aanpakt, want ook de kleine beetjes helpen. Maar om het even in perspectief te zetten: deze week verwacht Schiphol gemiddeld 1.240 vluchten per dag. Een kleine 737 kan al bijna 30.000 liter kerosine meenemen en bij de grotere 747 is de capaciteit zelfs meer dan 180.000 liter.

Duurzame kerosine?

Het zou niet eerlijk zijn om te beweren dat Schiphol niets doet aan de uitstoot van de vliegtuigen. Sinds 2021 kunnen vliegtuigmaatschappijen duurzamere kerosine tanken. Maar de luchthaven gaf toen gelijk al toe dat de prijs twee tot drie keer zo hoog is en dat de kosten de vraag drukken. In 2027 moet er in de haven van Amsterdam een fabriek geopend worden met eFuels voor vliegtuigen. Deze fabriek moet 50.000.000 kilo duurzame kerosine per jaar produceren.

40 procent van het materieel is al elektrisch bij Schiphol

Laten we op een positieve toon eindigen, dus nog even terug naar de voertuigen op Schiphol, want daar loopt de verduurzaming best lekker. Naast de dieselvoertuigen die nu op duurzame peut lopen, is 40 procent van het gemotoriseerde materieel al helemaal elektrisch. Denk maar aan de bussen die je naar het vliegtuig brengen. Uiteindelijk moet alles wat bij Schiphol rijdt helemaal elektrisch zijn of op waterstof rijden. Als de kerosine een stuk duurzamer wordt, komen we een heel eind.

Reacties

  • Dave heeft op 13 februari 2024 geschreven:

    “bij de grotere 747 is de capaciteit zelfs meer dan 180.000 liter.”
    Laat dat vliegtuig nou ook zo goed als uitgefaseerd zijn en alleen nog op een enkele vrachtvlucht te worden ingezet.
    (Al maakte er toevallig vorige week nog één een noodlanding op Schiphol.)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)