Wie denkt aan Schiphol, die denkt dus aan vliegtuigen. Maar op en om de zes start- en landingsbanen van de luchthaven rijden ook nogal wat voertuigen rond die normale passagiers niet – en sommige hopelijk nooit – of soms hooguit even, vanuit de verte, te zien krijgen. Het zijn gebruiksvoertuigen die de Haarlemmermeer nooit verlaten.
TopGear mocht ter ere van het eeuwfeest van de nationale luchthaven een exclusief kijkje achter de schermen bij de vervoermiddelen nemen: in de loodsen, op de velden en in de brandweerkazerne.
Welkom in een wereld waar om het vermogen van een Bugatti besmuikt wordt gelachen, waar een miljoen euro voor een voertuig een redelijke nieuwprijs is, en waar een VW Touareg misschien gewoon een VW Touareg is, maar tenminste wel zes radio’s aan boord heeft.
KLM Aircraft Towing Department – Duwen en trekken met de AM 500
Als grote broer van de AM 110 (die Boeing 737’s, Embraers en Airbus A320’s van hun plaats haalt) en de AM 210 (Boeing 757’s, 767’s, en Airbus A330’s) neemt de AM 500 de zogenaamde widebody’s voor z’n rekening: vliegtuigen als de jumbojet Boeing 747, het werkpaard 777, en de dubbeldekker Airbus A380 (die alleen door Emirates en ‘s zomers door China Southern Airlines naar Schiphol wordt gevlogen).
De 15,8-liter, achtcilinder dieselmotor beschikt over 2500 Newtonmeters en 600 paardenkrachten, heeft – zonder ballast – een top van 32 km/u, en kan vliegtuigen tot 450.000 kilo aan. Zelf weegt ie 34.900 kilo, is 9,5 meter lang en 4,2 meter breed. TopGear durft het bijna niet te vragen, maar, eh, mogen we even? Althans, in de cabine zitten? Ja, dat mag. Tegen dit instrumentenpaneel kan geen enkele ooit door TG gereden personenauto op: met een druk op de knop ‘A380’ of ‘B747’ weet de AM 500 wat ‘m te doen staat. Toch iets opwindender dan een sportknop.
KLM Aircraft Services – De-icen met de Safe-Aero 220
Wie ’s winters zonniger oorden verkiest, zal allicht ooit onder een van deze de-icer trucks hebben gestaan: KLM heeft er 26 van. Soms duurt het spuiten drie minuten – wat rijp van een Boeing 737 spuiten, dan gebruik je 300 liter – en soms 25 minuten, bij grotere vliegtuigen, wanneer het sneeuwt. Na het spuiten moet er binnen de zogeheten Hold Over Time (HOT), ongeveer 35 minuten, worden opgestegen. De KLM-de-icers zijn 24 uur per dag beschikbaar – ’s nachts vooral voor charters en cargo vluchten – doen hun werk voor 60 maatschappijen en voor alle soorten vliegtuigen, van privéjets tot de A380.
De Safe-Aero 220 vervangt de FMC LMD 2000, waar nog een ‘spuiter in een bakkie’ zat, waar in de tot 14,5 meter reikende nieuwe de-icer alles ‘drive-by-wire’ is, door middel van twee joysticks. De wagens staan op rubberbanden die ten bate van de stabiliteit met schuim zijn gevuld.
Brandweer – De Rosenbauer-crashtender: liefst geen actie
Qua snelheid win je het met een Bugatti Veyron wel van deze achtwielaangedreven brandweerwagen, en qua prijs ook – maar nipt (de Rosenbauer kost ongeveer een miljoen euro) – en hoewel ie niet echt langzaam is (0 naar 80 km/u in 23 seconden), leg je het met elke sportauto af tegen z’n vermogen. De Crashtender beschikt namelijk over 1.260 pk.
Dat mag ook wel: volgetankt met water en schuim heeft ie circa 52.000 kilo te verplaatsen, duidelijk meer dan een Veyron. Deze Oostenrijker – op de Post Vijfhuizen bij de Polderbaan – is gloed- en gloednieuw, en is (dus) nog nooit in echte actie gekomen. Op Schiphol hoopt iedereen dat dat z’n leven lang zo zal blijven.
Airside – Authority: de VW Touareg
De afdeling Authority beschikt over drie Volkswagen Touaregs en over drie Tiguans. Authority doet de handhaving en het toezicht op de zes start- en landingsbanen van Schiphol, biedt eerste hulp bij ongelukken en bemiddelt bij meningsverschillen ‘op het veld’. Ze opereert alleen ‘airside’, zodat de kans dat je als Transavia-passagier op weg naar Nice met de Authority Officers van doen krijgt, tamelijk minimaal is.
De zes VW’s van Authority beschikken ieder over zes radiokanalen c.q. radio’s, defibrillators en een heel laadruim vol praktische spullen die bijvoorbeeld politieagenten niet onbekend zullen voorkomen. Overigens rijdt de dienst Bird Control in dezelfde auto’s, maar dan komen er andere geluiden uit de sirene – en ze hebben een vogelverschrikker aan boord.
Airside -De pekelmeester: de MAN TGS 28.360
Met een sproeisysteem dat afkomstig is uit de landbouw is deze 36 meter brede machine in staat om vier van Schiphols banen achtereenvolgens sneeuw- en ijsvrij te maken: dat kost 2.300 liter kaliumformiaat per baan. De TGS kan 10.000 liter meenemen.
De opbouw van dit voertuig is niet van de firma MAN, maar van het Overijsselse Schuitemaker en het Duitse bedrijf Dammann. De winterdienst gebruikt in een normaal seizoen circa 650.000 liter kaliumformiaat.
Brandweer – Het levensreddende Hagglunds-amfibievoertuig
Toen vlucht TK1951 van Turkish Airlines in februari 2009 in de polder bij de Polderbaan belandde, bleek dit Oostenrijkse amfibievoertuig uitkomst te bieden – zware voertuigen op banden kwamen de drassige ondergrond op weg naar het vliegtuigwrak niet door. Naar schatting redde de Hagglunds tientallen mensenlevens; desalniettemin kwamen negen van de 135 inzittenden om het leven.
De andere reden dat TopGear gek is op dit 30 jaar oude apparaat, is vanzelfsprekend dat het uitstekend geschikt lijkt voor een caravanvakantie in de Sahara, al is het gezien z’n verbruik niet onverstandig zelf een litertje of duizend diesel mee te nemen. De Hagglunds wordt binnenkort vervangen door een moderner amfibisch voertuig. Dan willen wij deze graag overnemen.
Airside – Overaasen TV 1000 Snowblower, ruimt lekker op
Deze Noorse machine daagt de Crashtender van de brandweer op Schiphol uit: met twee motoren – een van 758 en een van 300 pk, samen dus 1.058 pk – kan de Scandinavische sneeuwblazer 1.500 kilo sneeuw per seconde naar de zijkanten van de start- en landingsbanen blazen. Dat is, even voor het goede begrip, een BMW 4-serie. Per seconde. Wegblazen. Dat ruimt lekker op.
Hij wedijvert op nog een ander gebied met de Crashtender van de brandweer: ook de Overaasen TV 1000 Snowblower kost een miljoen euro.
Reacties