Advertisement

(advertorial)

Het bericht over de verplichte toevoeging van 10 procent ethanol aan de benzine die je bij de pomp tankt, leidde tot veel vragen. Niet iedere motor kan namelijk even goed tegen E10-brandstof. Logisch dus dat de meeste vragen die Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell, op zich afgevuurd kreeg met dit onderwerp te maken hadden.

Max Berends: Is Shell V-Power ethanol vrij? En blijft dit in de toekomst ook zo?

Klopt, Shell V-Power Benzine bevat inderdaad geen ethanol. Momenteel zijn er geen plannen om ethanol aan Shell V-Power Benzine toe te voegen. Soms ontstaat er verwarring doordat Shell V-Power Benzine het CEN-label E5 heeft. Het label E5 staat voor een toevoeging van bio-ethanol van 0 tot 5%, maar zoals gezegd bevat Shell V-Power geen bio-ethanol.

Victor van Tol: Wat is precies het voordeel als ik overstap van Euro95 naar Shell V-Power?

Het grootste verschil tussen Shell V-Power Benzine en Shell Euro 95 is de actieve reiniging van de motor tijdens het rijden. Shell V-Power Benzine bevat drie keer meer reinigende moleculen dan Shell Euro 95. Dit helpt de vorming van vuilafzettingen op vitale motoronderdelen te voorkomen en kan zelfs bestaande vuilafzettingen tot 80% verwijderen. Bovendien is Shell V-Power Benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving in de motor dan Shell Euro 95.

Laboratoriumtesten hebben aangetoond dat wrijvingsverminderende moleculen het energieverlies als gevolg van wrijving verminderen. Minder energieverspilling helpt de motorefficiëntie en motorprestaties te verbeteren. Ten slotte heeft Shell V-Power Benzine ook een hoog octaangetal van minimaal 98, in plaats van 95 bij Euro benzine. Als je Shell V-Power tankt, rijd je ook direct CO2-neutraal. Shell compenseert namelijk voor de klant op rekening van Shell de CO2-uitstoot van zijn getankte brandstof vanaf de winning van ruwe olie tot en met het verbranden van de brandstof in de motor van het voertuig.

Herman Bennenkamp: Wanneer worden de additieven toegevoegd aan de benzine?

De prestatieverhogende additieven worden toegevoegd op het depot bij het beladen van de trucks.

Heb jij sinds de invoering van E10-brandstof of sinds het lezen van dit artikel ook vragen aan Shell? Schroom je dan niet om ze in de volgende vragenronde (of hieronder, als je écht niet kunt wachten) te stellen.