Shell geeft antwoord op lezersvragen over brandstof

Shell vroeg jullie om vragen over brandstof te stellen. Nou, dat hebben ze geweten! En daarom komt Shell nu met de verlossende antwoorden

Advertisement

(advertorial)

Het bericht over de verplichte toevoeging van 10 procent ethanol aan de benzine die je bij de pomp tankt, leidde tot veel vragen. Niet iedere motor kan namelijk even goed tegen E10-brandstof. Logisch dus dat de meeste vragen die Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell, op zich afgevuurd kreeg met dit onderwerp te maken hadden.

Max Berends: Is Shell V-Power ethanol vrij? En blijft dit in de toekomst ook zo?

Klopt, Shell V-Power Benzine bevat inderdaad geen ethanol. Momenteel zijn er geen plannen om ethanol aan Shell V-Power Benzine toe te voegen. Soms ontstaat er verwarring doordat Shell V-Power Benzine het CEN-label E5 heeft. Het label E5 staat voor een toevoeging van bio-ethanol van 0 tot 5%, maar zoals gezegd bevat Shell V-Power geen bio-ethanol.

Victor van Tol: Wat is precies het voordeel als ik overstap van Euro95 naar Shell V-Power?

Het grootste verschil tussen Shell V-Power Benzine en Shell Euro 95 is de actieve reiniging van de motor tijdens het rijden. Shell V-Power Benzine bevat drie keer meer reinigende moleculen dan Shell Euro 95. Dit helpt de vorming van vuilafzettingen op vitale motoronderdelen te voorkomen en kan zelfs bestaande vuilafzettingen tot 80% verwijderen. Bovendien is Shell V-Power Benzine drie keer actiever in het verminderen van wrijving in de motor dan Shell Euro 95.

Laboratoriumtesten hebben aangetoond dat wrijvingsverminderende moleculen het energieverlies als gevolg van wrijving verminderen. Minder energieverspilling helpt de motorefficiëntie en motorprestaties te verbeteren. Ten slotte heeft Shell V-Power Benzine ook een hoog octaangetal van minimaal 98, in plaats van 95 bij Euro benzine. Als je Shell V-Power tankt, rijd je ook direct CO2-neutraal. Shell compenseert namelijk voor de klant op rekening van Shell de CO2-uitstoot van zijn getankte brandstof vanaf de winning van ruwe olie tot en met het verbranden van de brandstof in de motor van het voertuig.

Herman Bennenkamp: Wanneer worden de additieven toegevoegd aan de benzine?

De prestatieverhogende additieven worden toegevoegd op het depot bij het beladen van de trucks.

Heb jij sinds de invoering van E10-brandstof of sinds het lezen van dit artikel ook vragen aan Shell? Schroom je dan niet om ze in de volgende vragenronde (of hieronder, als je écht niet kunt wachten) te stellen.





Reacties
  1. Tosca kuling zegt op 9 november 2019 om 10:08:

    Ik rij diesel zit daar ook verschil in in power diesl

  2. Tim zegt op 9 november 2019 om 04:42:

    Welk effect heeft ethanol op een rotary(wankel) motor? 🤔

    • Jary zegt op 11 november 2019 om 12:30:

      Binnen paar weken heb jr geen compressie meer

  3. Tim zegt op 9 november 2019 om 04:41:

    Welk effect heeft ethanol op een rotsry(wankel) motor? 🤔

  4. rik mons zegt op 8 november 2019 om 23:05:

    is e10 schadelijk op lange termijn?

  5. Thomas Simon zegt op 1 november 2019 om 13:17:

    Wat is uiteindelijk minder slecht voor het milieu? reguliere E5 of E10 waarbij mijn CO2-uitstoot lager ligt, maar mijn verbruik hoger uitkomt? Of toch V-power zonder bio-ethanol?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws