De 0-100-tijd van auto’s begint minder belangrijk te worden dan de 10-80-tijd. Bij de eerste gaat het over sprintsnelheid, de tweede gaat over hoelang het duurt voor een accupakket van 10 naar 80 procent kan laden. Shell zet een belangrijke stap in het verkorten van die 10-naar-80-tijd. De nieuwe EV-oplader (foto ter illustratie) van Shell heeft 1.000 kW aan vermogen. Er is er alleen één maar.
Elektrische auto’s zijn nog niet zover om zo’n grote stoot energie te verwerken. Dat heeft te maken met de grootte, chemische samenstellen en temperatuur van de batterij.Nu kan er maximaal zo’n 350 kW verdragen worden. Daarom wordt de nieuwe EV-oplader van Shell alleen gebruikt door vrachtwagens en boten. Het laadsysteem is uitgerust met twee afzonderlijke laadarmen. De ene draaibare arm is bestemd voor elektrische schepen, de andere arm bedient zware elektrische vrachtwagens en bussen.
De sterke oplader gebruikt groene stroom
De megawattlader staat nu nog in proefopstelling, maar kan wel al gebruikt worden door transportbedrijven. De oplader haalt zijn vermogen niet uit een V-Power of een dieselaggregaat. De energie voor de laadpalen van Shell komen van 3.600 zonnepanelen. Het benzinebedrijf hoopt hiermee een verandering in gang te zetten.
‘Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is’, zegt Hilmar van den Dool die werkt op de EV-afdeling van Shell. Hopelijk lukt het automerken om binnenkort het laadvermogen van de snellader aan te kunnen. Zou opladen dan net zo snel kunnen gaan als tanken?
Paul heeft op 22 juni 2024 geschreven:
Heel veel huidige laders van Shell zijn stuk, of er staan er maar weinig per locatie.
Laat ze dit eerst maar eens op orde brengen ipv laders ontwikkelen die toch nog geen nut hebben voor de gemiddelde ev
Maurice heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Tesla suoerchargers V4 kunnen tot 350kW laden, dus nog niet eens 3 keer sneller terwijl in de titel 4 keer sneller staat. Wat Tesla hier trouwens mee te maken heeft is voor mij een vraag, wellicht zorgt het voor wat meer traffic.
Maarten heeft op 22 juni 2024 geschreven:
Dit lijken ook geen laadpalen voor auto’s te zijn maar zoals het artikel al zegt voor vrachtwagens en boten.
Beetje zoals de Tesla Megacharger, voor de Tesla Semi. Die laad de Semi op met 750kw
@maarten heeft op 22 juni 2024 geschreven:
Welke Semi? Die ene die volgens Musk vanaf 2019 geleverd zou gaan worden, of die dit jaar geleverd zou gaan worden, of die pas vanaf 2026 gepland staat om geleverd te worden (of 2027, of 2028, of 2029, of wat maar geroepen kan worden om beleggers te misleiden)?
Pietro heeft op 22 juni 2024 geschreven:
Volgens die fanboys is het alles! Serieuze beleggers dumpen Tesla al een tijd en dat zegt genoeg. Na al die frauduleuze beloftes van Musk weten ze wel beter.
devriesman heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Nutteloze greenwashing van Shell. Heb deze laadpas al 3 jaar niet gebruikt en zie het er voorlopig ook niet van komen hem nodig te hebben.
Alleen op vakantie heb ik een snellader nodig en dan heb ik ook nog eens alle tijd dus van 10 naar 70 (verder ga ik niet bij een snellader) in een kwartier tot twintig minuten is snel genoeg. Blijft de batterij ook nog eens een beetje heel.