(advertorial)
Het is een vraag die we vaak zien langskomen en waar sommige collega’s op de TG-redactie, als eigenaren van liefhebbersauto’s op leeftijd, zelf mee te maken hebben. Wat is tegenwoordig de beste benzine om je oudere auto mee vol te tanken?
Sinds 1 oktober 2019 bevat alle Euro95-brandstof tot 10 procent ethanol – vandaar de noemer E10. Als vuistregel (maar kijk vooral even op www.e10check.nl hoe het met jouw auto zit) zijn de meeste modellen met een bouwjaar van na 2000 geschikt voor deze moderne brandstof. Echter, rijd je een auto van twintig jaar of ouder, dan kan het zijn dat deze niet is voorbereid op E10. Het is in dat geval mogelijk dat delen van het brandstofsysteem er gevoelig voor zijn, wat ervoor kan zorgen dat je motor op termijn minder goed loopt of dat er lekkages ontstaan. Dat is bepaald niet wat je wilt in je gekoesterde klassieker.
De voordelen voor youngtimers
Shell V-Power heeft meerdere voordelen voor oudere auto’s. Zo bevat het meer reinigende moleculen, waardoor je motor vanbinnen schoner blijft. Het heeft ook een hoger octaangetal: 98, voor een optimale verbranding. Maar wellicht het belangrijkst: in Shell V-Power zit geen ethanol.
Inderdaad, je zult een E5-sticker op de V-Power-pomp aantreffen. Die zit er vanwege de Europese regelgeving en betekent in feite dat er ‘tot 5 procent ethanol’ in de betreffende benzine is verwerkt. Shell verzekert ons er echter van dat Shell V-Power deze component niet bevat.
Dus wat kies je voor jouw youngtimer?
Dit maakt Shell V-Power de optimale keuze voor de liefhebber van jong belegen tot rijpe auto’s. Je trotse bezit loopt er beter op, haalt meer energie uit elke druppel en je kunt je ervan vergewissen dat je brandstofsysteem blijft functioneren zoals het hoort. Ook als je je klassieker bijvoorbeeld in de winter opslaat, blijft de Shell V-Power in je tank langer in optimale conditie en kun je de motor in het voorjaar dus met een gerust hart starten.
Wij zijn er wel uit: onze youngtimers en oldtimers krijgen enkel nog Shell V-Power te drinken.