TopGear reed onlangs de geheel nieuwe Skoda Superb. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Skoda Superb
Uitvoering: 2.0 TDI Greentech Style
Locatie: Florence, Italië
Weersomstandigheden: niet al te warm, aardig wat wolkjes

Wat reden we?
Skoda's stille verleider onder de zakensedans: de nieuwe Superb.

Beviel het?
Eerlijk gezegd: we zouden niet weten hoe deze auto je níet zou kunnen bevallen. Wisten de vorige twee generaties al een haast onmogelijke brug te slaan tussen de twee uitersten 'veel' en 'voor weinig'; de nieuwe Superb doet je steil achterover kletteren als je ziet wat ie je biedt. Niet alleen heeft hij meer stijl en klasse dan ooit tevoren, hij is ook ruimer geworden. Ja, nóg ruimer. Nog even en 'de NS zet Skoda Superbs in'.

Nog bijzonderheden?
Hadden we het al over de ruimte gehad? Nou, even voor je beeldvorming: de wielbasis nam met 8 centimeter toe ten opzichte van de balzaal die de vorige Superb vormde. Ook in de breedte krijgen we 5 extra centimeters, zodat een bescheiden polonaise achterin nu echt tot de mogelijkheden behoort. Achterpassagiers kunnen bovendien de bijrijdersstoel verstellen (alsof ze ooit krap zouden kunnen zitten) en met een app de radio bedienen. Uiteraard zijn er talloze 'Simply Clever'-oplossingen, zoals paraplu's in de deuren en frutseltjes die ervoor zorgen dat je boodschappen niet door de wijdse bagageruimte tuimelen. Er is een geniaal audiosysteem en heel veel elektronisch veiligheidsgedoe. De kwaliteit is top notch. Echt, aan alles is gedacht. Oké, een Mondeo rijdt sportiever – mag Skoda zich op één vlak een beetje afzijdig houden?

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Zoals gebruikelijk bij VW-producten zijn er ongeveer een ziljoen motoren te krijgen. Benzines variëren van 125 tot 280 pk en dieselen gaat met 120 tot 190 pk. De Nederlandse prijzen beginnen bij een haast lachwekkende 27.790 euro voor de 1.4 TSI Greentech; de goedkoopste 20-procent-bijteller is de 1.6 TDI, vanaf 29.840 euro. De Superb is nu te bestellen en staat vanaf 25 juni bij de dealers.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
We waren altijd al bovengemiddeld gecharmeerd van de kwaliteiten van de Superb. De nieuwste versie biedt nog meer en laat nog minder merken dat ie tot 'het budgetmerk' van de Volkswagen-groep behoort. Sterker, Volkswagen mag zelf aardig gaan oppassen; wij zouden nu echt geen reden meer weten om voor een krappere, duurdere Passat te kiezen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)