Terwijl de ouderwetse grootmachten met moeite auto’s kunnen bouwen, komen er telkens meer nieuwe fabrikanten. In dit geval komen ze vaak uit China en ‘daar vindt men wat van’. Die reacties worden geplaatst via apparaten die eveneens uit China komen, maar dan is het kennelijk geen probleem. Er is nu een nieuw Chinees merk: Skyworth. Dit Chinese merk heeft zijn pijlen gericht op Europa gericht. Het begint bijna flauw te worden.

De nieuwe Chinese merken zorgen voor autotesters zoals wij altijd voor een verrassende en gevarieerde werkdag. Soms zijn ze namelijk komisch belabberd en soms zijn Chinese auto’s behoorlijk goed. En dan hebben we het over gebruikersgemak, afwerking maar design of wegligging. Het gekke is dat dit soms ook met auto’s van één merk het geval is. Consistent zijn ze dus nog zeker niet. We zijn benieuwd hoe goed Skyworth is.

Europese auto van een Chinees merk

Skyworth klinkt heel Brits, maar het is een Chinees merk dat valt onder de Skywell-groep. Skywell is op zijn beurt weer gespecialiseerd in consumentenelektronica, met name televisies zijn ze erg groot mee geworden. De eerste auto die naar Europa komt, is de Skywell Skyworth K, een middelgrote crossover. Met de kleine accu haalt deze 400 kilometer, de grote is goed voor 489 kilometer. De Skyworth K is aangekondigd voor België, Frankrijk, Luxemburg, Portugal, Spanje en Zwitserland.

Skyworth K grijs zijkant voor schuin

Ook de prijs is al aangekondigd: 40.000 euro. Dat is inderdaad goedkoop, maar vergeet niet dat de Tesla Model Y niet heel veel duurder is. De Tesla kost nu 41.990 euro, maar dat kan over een paar minuten anders zijn. We zijn dus erg benieuwd of er animo is voor een compleet onbekend merk met een model dat er uitziet alsof het al een paar jaar oud is. Dat is ook het geval, op andere markten buiten Europa bestaat ie al sinds 2021 (onder een andere naam).

De Skyworth Q heeft de potentie om een succes te worden

Nee, die Skywell Skyworth K lijkt niet bijzonder interessant te zijn. De Skywell Skyworth Q daarentegen wel. Die zie je bovenaan dit artikel. Dat is een hatchback van formaat Golf, geheel elektrisch, met een vanafprijs van zo’n 20.000 euro tot 25.000 euro. Als het dichter bij de 20.000 zou zitten, hebben ze wel een potentiële verkooptopper in het portfolio. Rond de 25 mille is er veel te krijgen in Europa, alhoewel dat vaak een maat kleiner is (B-segment) en met (veel) minder range.

Lees ook: Meer dan de helft van de autobezitters wil overstappen naar een elektrische auto

Daarna zijn er nog meer plannen. De Skyworth Y – een grote sedan – wordt het topmodel van het merk. Verwacht qua verkopen daar maar niet te veel van. Zelfs Mercedes verkoopt met moeite elektrische sedans. Daarna komen er nog bedrijfsauto’s. Het valt te bezien in hoeverre dit wel een succes wordt. Er zijn behoorlijk veel Chinese automerken in Europa verkrijgbaar en in heel veel gevallen strookt de torenhoge ambitie totaal niet de bereikte verkoopresultaten.

Reacties

  • Alberto heeft op 4 december 2024 geschreven:

    Een nieuwe dag en weer een nieuw Chinees mormel op TG. Wat een verrassing, maar niet heus. Ook geen verrassing dat ze liever mensen afzeiken die kritisch zijn op China dan dat ze zelf enig realisme hebben. Het niveau is ver gedaald hier.

    Reageer
  • Bah heeft op 4 december 2024 geschreven:

    Lelijk misbaksel.

    Reageer
  • Dotternetta heeft op 4 december 2024 geschreven:

    Laat maar komen, mooie auto

    Reageer
  • Willem heeft op 4 december 2024 geschreven:

    Vraag voor de redacteur:

    Ligt het aan “men” dat China niet aan mensenrechten doet?
    Ligt het aan “men” dat alle Chinese tech ingezet wordt voor spionage?
    Ligt het aan “men” dat China meer cyberaanvallen uitvoert dan alle landen samen?
    Ligt het aan “men” dat China miljoenen Oeigoeren in concentratiekampen heeft gestopt?
    Ligt het aan “men” dat China IP-diefstal als bedrijfsmodel heeft?
    Ligt het aan “men” dat de Chinese overheid oneindige subsidies geeft om Westerse industrie kapot te maken?

    Aangezien alle Chinese autofabrikanten onder controle van de overheid staan, kan je het ene niet los zien van het andere.

    Tenzij je bij Topgear werkt natuurlijk en je liever je eigen lezers gaan bashen dan dat je een kritische blik hanteert en kijkt naar wat er in de wereld gebeurt.

    • Zeno heeft op 4 december 2024 geschreven:

      Ja zeker hele vreemde houding. Misplaaste arrogantie ook. Of ze zijn echt bang om centjes uit China mis te lopen.

      Reageer
    Reageer
  • Vanaf mijn Samsung heeft op 4 december 2024 geschreven:

    Wat een walgelijk artikel weer.


    Terwijl de ouderwetse grootmachten met moeite auto’s kunnen bouwen, komen er telkens meer nieuwe fabrikanten. In dit geval komen ze vaak uit China en ‘daar vindt men wat van’. Die reacties worden geplaatst via apparaten die eveneens uit China komen, maar dan is het kennelijk geen probleem.

    Derderangs ‘journalisten’ die derderangs Chinese rommel verkopen. Volgende keer misschien solliciteren bij Alibaba of Temu?

    • Willy'sJeep heeft op 4 december 2024 geschreven:

      Volkomen mee eens. Maar let op: “autotesters zoals wij” vinden altijd dat ze alles beter weten.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear