Met alle sensoren die tegenwoordig op een nieuwe auto zitten, is het bijna voor iedereen een peulenschilletje om te fileparkeren. Behalve misschien als je een Citroën Ami rijdt. Sterker nog: de wat duurdere auto’s fietsen ‘m helemaal zelfstandig het vak in. Echt nodig is deze nieuwe uitvinding van Hyundai dus niet meer, lijkt ons, maar cool is het wel.

Als Hyundai auto’s zou leveren aan James Bond, dan zou Mobis de Q-divisie zijn. De afdeling houdt zich bezig met nieuwe innovaties, waaronder dit ‘e-Corner System’. We noemen het wel een uitvinding, maar in de praktijk laten ze de achterwielen net zo ver sturen als de voorwielen. Zo kun je naast een parkeervak gaan staan, de wielen draaien en in één keer het vak in rijden.

Als je een zijwaartse beweging wilt maken, dan is het wel handig als de achterwielen ook aangedreven zijn. Daarom plaatst Hyundai Mobis in elk wiel van deze auto een elektromotor. Handig, want zo hoeft er geen aandrijfas naar het wiel en is er geen homokineet die daarna naar de chiropractor moet omdat ie de boel verdraaid heeft. Alle wielen kunnen los van elkaar een andere hoek aannemen.

De auto kan alle kanten op

Hyundai vertelt dat de auto met het e-Corner systeem zijwaarts kan rijden, maar ook diagonaal en op de plek een pirouette kan maken. Met dans legt het automerk in de video onderaan de pagina uit wat de toepassingen zijn van de sturende wielen op alle hoeken. Het is niet bekend of mensen met minder soepele heupen ook in de doelgroep vallen.

Ook zijn er voor zover bekend nog geen concrete plannen om de achterwielen zover te laten sturen op toekomstige modellen. Sterker nog: in de video benadrukt Hyundai dat de techniek ‘nul relevantie heeft met betrekking tot de bestaande Ioniq 5 en de toekomstige plannen’. Overigens kan een Hummer EV nu al diagonaal rijden, als je dat heel graag wilt doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear