Inmiddels heb je de laatste nieuwjaarsgroet wel uitgedeeld en we hebben zelfs al blauwe maandag gehad. Is het dan te laat voor een korte terugblik op 2024? We doen het toch, want er zijn een aantal interessante dingen op te merken bij de Europese verkoopstatistieken van vorig jaar. Want er is wat eigenaardigs aan de hand met de slechtst verkochte auto’s van Europa. Het zijn namelijk bijna allemaal auto’s die al jaren niet meer gemaakt worden. Dus waarom worden ze dan nog als ‘nieuw’ verkocht?
Als je woorden maar stom vindt, dan kun je naar beneden scrollen voor de volledige lijst. Voor wie wat langer kan focussen, hebben we een uitleg. De Europese Unie bedenkt om de zoveel tijd nieuwe regels voor nieuwe auto’s. Normaal gelden de regels die dat jaar geïntroduceerd worden ook alleen voor auto’s die in dat jaar gebouwd zijn. Heb jij ergens nog een ongebruikte en ongeregistreerde auto uit 1995 in de showroom staan, dan mocht je die altijd nog registeren volgens de regels van het bouwjaar.
De nieuwe GSR 2-regels gelden voor alle auto’s
Die speelregels zijn veranderd. Nu is het zo dat alle auto’s die nu voor het eerst een kenteken krijgen in de EU moeten voldoen aan de zogeheten GSR 2-regels die nu gelden. Als jij toevallig nog een ongebruikte en ongeregistreerde BMW Z8 in de schuur hebt staan, dan heb je nu een probleem. Dus vorig jaar zag je dat een hoop mensen die nog ongeregistreerde auto’s hadden staan, deze nog snel even op kenteken hebben gezet. Anders mochten ze nooit meer de openbare weg op.
Bij een auto als de Ford GT snap je dat ie misschien nooit gebruikt is. Dit soort auto’s worden dikwijls gekocht als verzamel- of investeringsobject. Hetzelfde geldt voor een BMW Z8. Ook werd er nog snel een Porsche 918 op kenteken gezet. Maar er zijn ook andere opvallende deelnemers van de lijst. Zo zijn er nog even snel vijf Lada Riva’s op kenteken gezet. Je weet wel, die oude vierkante Lada. Die is tot 2012 geproduceerd. De auto’s die nog snel op kenteken zijn gezet, tellen mee in de verkoopstatistieken.
Honda Prelude en Fiat Croma
We zien ook dat iemand nog even snel een Honda Prelude op kenteken heeft gezet. Blijkbaar waren er nog liefhebbers of misschien dealers die wat minder begeerlijke modellen hadden. We noemen een Chevrolet Cruz of een Fiat Coma. Auto’s die wat ons betreft met om en nabij de 0 kilometer plotsklaps héél begeerlijk zijn. Niets is toffer dan nietszeggende auto’s in showroomstaat. Helaas zijn de bouwjaren van de auto’s onbekend. Ook weten we niet in welk Europees land ze geregistreerd zijn.
Lees ook: Door de nieuwe regels zijn alle nieuwe auto’s met een CD-speler ook verboden
Mensen die niet op hebben zitten letten en nu nog een oudere auto zonder kenteken hebben, kunnen deze auto niet zomaar nog registreren voor gebruik op de openbare weg. Mochten het nu écht hebberigmakende auto’s zijn, dan kunnen ze overigens nog wel goed verkocht worden in andere werelddelen.
Van deze automodellen werden er vorig jaar maar één verkocht in 2024
- BMW i8
- BMW Z3 (3x)
- BMW Z8
- Mini Coupé
- Lada Riva (5x)
- Rolls-Royce Corniche (2x)
- Ferrari 360 (2x)
- Ferrari 550/575 (2x)
- Ferrari F430
- Volvo V40 (5x)
- Volvo S80
- Volvo V50
- Volvo V70
- Cadillac STS
- Chevrolet Cruz
- Chevrolet Aveo
- Honda Prelude
- Hyundai Veloster
- Kia Carens
- Mercedes CL
- Mercedes CLK
- Nissan GT-R (3x)
- Nissan 350Z
- Nissan 370Z
- Alfa Romeo 166
- Alfa Romeo GT
- Alfa Romeo Spider
- Citroën C-Zero
- Citroën C8
- Fiat 124
- Fiat Croma
- Fiat Stilo (2x)
- Fiat Multipla
- Lancia Musa (4x)
- Opel Cascada
- Opel Meriva (2x)
- Peugeot 206 (2x)
- Peugeot 106
- Peugeot 107
- Peugeot 205
- Porsche 918
- Seat Alhambra (2x)
- Seat Altea
- Seat Mii
- Skoda Roomster
- Volkswagen Golf Plus
- Volkswagen Golf Sportsvan
Reacties