Een hoop veiligheidsfeatures zijn geboren omdat ze echt van toegevoegde waarde zijn. Denk maar aan de veiligheidsgordel. De uitvinding bleek zo geslaagd dat beleidsmakers de riem maar verplicht hebben gemaakt voor iedereen. Bij de Intelligent Speed Assist (ISA), dat vanaf juli verplicht is op elke nieuwe auto, hebben we het idee dat het andersom is: eerst kwam de regel en toen gingen autofabrikanten met tegenzin aan de slag, met als gevolg dat het ook niet helemaal lekker werkt.

De Europese Commissie heeft een lijst van veiligheidssystemen die verplicht aan moeten staan als een auto gestart wordt. Als je systemen uitzet, moeten ze bij de volgende start automatisch weer aanstaan. De snelheidsassistent die piept als je te hard rijdt, is een van die systemen. De meeste auto’s hebben de snelheidsassistent nu al ingebouwd en vanaf 7 juli moet elke nieuwe auto het systeem verplicht aan boord hebben.

Deze auto’s beginnen direct te piepen wanneer je 1 km/u te hard rijdt. En dat kan vervelend zijn als je gewend bent om bijvoorbeeld 100 op de GPS te rijden. Op de snelheidsmeter in de auto is dat vaak iets meer, dus dan zal de auto elke keer protesteren als je de snelweg opgaat. Heel irritant, en dat vinden autofabrikanten blijkbaar ook, want de meeste hebben al een trucje om de verplichting te omzeilen.

Een sneltoets om alles uit te schakelen

De grootste innovatie die de nieuwe regel voortbracht, zijn de slimme maniertjes om het systeem te omzeilen. Bij de eerste modellen met ISA moest je vaak via de instellingen drie menuutjes door om de piepjes deactiveren. Niet alleen elke keer weer een hoop werk, het is ook afleidend voor mensen die het tijdens het rijden voor elkaar proberen te krijgen.

Bij Mercedes staat ISA bijvoorbeeld altijd in het navigatiebeeld en kun je met één tik de piepjes deactiveren. Bij Porsche kun je een sneltoets op het stuur programmeren en bij Renault is er een knop met je ‘favoriete instellingen’. In de praktijk betekenen deze knopjes dat je bij de meeste nieuwe auto’s na het starten met één handeling alle nieuwe systemen kunt uitzetten.

Het ‘favorieten’-knopje in de Renault Rafale | Foto: © TopGear Nederland

Het piepje van ISA zal ineens dienen als herinnering om even op het knopje te drukken. En zo zijn alle nieuwe verplichte assistenten eigenlijk zo verplicht niet meer. Trouwens, als je geluk hebt, dan heb jij een auto waar ISA uit blijft staan als je de auto uitschakelt. Het is bij auto’s van vóór juli 2024 niet verplicht dat ISA bij elke start aan staat.

Moedigen wij nou aan om te hard te rijden?

In de Porsche Taycan kun je het wybertje op het stuur programmeren | Foto: © TopGear Nederland

Nu willen we het niet aanmoedigen om alle systemen maar gewoon uit te zetten, maar ISA piept zo regelmatig dat je er a) gestoord van wordt of b) dat je het eigenlijk niet meer hoort. En als je doof wordt voor dit soort waarschuwingen, dan is het effect ook weg. Bovendien is het systeem niet onfeilbaar; met enige regelmaat adviseert ISA de verkeerde snelheid omdat ie het bord van een parallelweg ziet of de geldende snelheid niet meepakt.

ISA minder irritant maken zou niet zo lastig moeten zijn. Een grens van 3 km/u te hard zou bijvoorbeeld al een hoop schelen. Of dat er pas een waarschuwing hoorbaar is wanneer je langer dan 10 seconden te hard rijdt. Nu is het effect in ieder geval helemaal weg, want de meeste mensen zullen zichzelf aanleren om na het starten van de auto gelijk een knop in te drukken om ISA het zwijgen op te leggen.

36 reacties op “Zo omzeilen bijna alle automerken stiekem nu al de verplichte snelheidsassistent”

  1. Ik hen precies hetzelfde probleem.bij mijn i10 die ik de 19e gehaald heb. Ik word gek van dat gepiep en er klopt niets van. Ik ga morgen maar ff langs de dealer.

  2. ik heb een Peugeot 308 leenauto, bloediritant deze functies. Peugeot heeft in ieder geval een instelbare knop waarmee je dit met 1 druk uit kunt zetten.

  3. Al deze onzin wordt ergens softwarematig aangestuurd.
    Gewoon even wachten op de tuningboys, die zullen best wel uitvinden hoe ze e.e.a. uit de software weg kunnen schrijven.

    • Inderdaad. Zijn de hele dag onder het genot van vele koppen koffie aan het uitdenken wat er nog meer in zo’n auto gestopt kan worden.
      Dus daar komen ook veel onzinnige dingen uit voort.
      Behalve auto’s b.v ook de stofzuiger die niet meer dam 800 watt mag zijn. Ze zijn daarbij de bladblazer vergeten van 3000 watt!

  4. Ik hoop dat het als ware een tussen stap is en de auto’s over een aantal jaren automatisch de toegestane snelheid gaan rijden.

  5. Hoe vaak mijn wagen het fout heeft is niet meer op te noemen! Is extreem vervelend om bv op een baan van 70 te zitten en de wagen denkt 50 te mogen…
    Gezeur die je het zwijgen oplegd.

    Wel is het een vreemde beslissing om dit verplicht te maken.
    Hoe gaan ze die inkomsten herwinnen?
    Geld voor de Werkende Vlaming is er nu al niet meer…

  6. Bij veel borden klopt het niet. Bij ons gaat het systeem al janken Bij 30 op de teller waarje 50 mag. Er klopt geen hout van in Nederland. Ook die gruwelijke line assist is een drama. Helaas heeft mijn corolla uit 2024 geen centraal knopje om alles uit te flikkeren. Als mijn auto in de prak gaat geen nieuwe meer voor mij. Doe maar een van voor 2022. Geen gedonder daarmee. Wat een loser die zoiets bedenkt.

  7. Wel raar dat vrachtwagens officieel maar 80 km/h mogen rijden maar begrensd zijn op 90 km/h. Waarom dan niet een marge bij het piepje.

      • Altijd makkelijk, dat je harder kan met een vrachtwagen, om b.v. weer de Heinenoord of Westerscheldetunnel uit te komen of de Brienenoordbrug te kunnen „beklimmen”, met 80 km. Wanneer die vrachtwagens begrensd worden op 80 km, mag je blij zijn, dat bij een beladen wagen de snelheid op de Brienenoordbrug no 60 km bedraagd!

  8. Ach, gewoon een extra knopje in te duwen na het starten, net zoals je nu standaard het dopje van uw drankflesje moet rukken en ze kunnen in europa zichzelf weer op de borst kloppen dat ze iets nuttig gedaan hebben.

    • Zo’n piep geeft zoveel irritatie en stress dat het een tegenovergesteld effect zal hdbben. Met z’n allen compleet over de zeik in de auto. Dat gaat zeker de verkeersveiligheid ten goede komen…..toch??

  9. De maximale snelheid is 100, rijd dan gdver ook gewoon max 100. Hoe moeilijk is het om je cruisecontrol op 95 in te stellen? Echt vroemvroem snel snel en zeuren om een piepje.

    • Wie die vaste snelheidslimiet ok vindt is in ieder geval een slecht chauffeur en aanhanger van een gestaporegel. 100 in gutsende regen ( en liefst met zuinige piepkleine auto ) is voor zo’n mensen wettelijk ok ????? 140 km/u bij droog en weinig verkeer is dan crimineel ????
      Laat de overheid eerst eens gezond verstand aankweken ipv wat u fijn vindt aan andere op te dringen. ( en ja ik weet wel wanneer ik 140 veilig kan en wanneer 100 er zelfs mijlen ver over is)

      • Laat me raden…. Audi of Mercedes of BMW of zoiets. In ieder geval een totaal gebrek aan zelfbeheersing.
        En lees je reactie nog eens door. Is her en der wat lastig te begrijpen. 🙂

    • Nou, het is niet te hopen dat als ik in de stad 51 km rijdt en er dan een kind of iemand anders waar mensen van houden, die oversteek terwijl ik net bezig bent om op mijn scherm het aan/ uit knopje aan het zoeken bent. Dat zou toch vervelend zijn in de rechtbank om het uit te moeten leggen hoe irritant het is om deze handelingen te moeten verrichten omdat iemand vind dat je maar 50km moet rijden!!! Houdt toch op. Alleen mensen in armoede auto’s rijden langzamer dan 50km per uur!!!

      • De meeste auto geven 100 juist aan als de banden versleten zijn (wettelijk verplicht). Met nieuwe banden rij je 100 als de snelheidsmeter 104 aangeeft. Dit piepje gaat aan als de snelheidsmeter 101 aangeeft. Ook komt voor dat de snelheid van de paralel weg wordt gedetecteerd , dan een piepje als je 61 rijdt op een 100 km weg. Wegwerkers binnen de bebouwde kom zetten een 30 km bord neer, maar vergeten vaak het einde bord. Zone 30 km wordt gedetecteerd in mijn Volvo maar het einde bord herkent hij niet. Ook de plaats van een bord is belangrijk. In onze gemeente mag je op de rondweg 70 rijden, maar voor een rotonde terug naar 50. Het 70 bord na de rotonde staat vlak na die rotonde, zodat het niet “gezien” wordt door de auto. Zou dat bord 2 meter verder van de rotonde afstaan dan wordt het wel gezien. Met een ruime bocht lukt het wel , maar met normaal de bocht nemen niet. Zo zijn er wel meer fouten in het systeem.

      • Allemaal geluk, als de ruimte er is gaat het gas erop, makkelijk zat, rij gelukkig ook oudere autos, dus de eerste 15 jaar nog geen last. Wat het is het als je 100 gaat rijden, dan zak ik in en ga andere dingen doen, een onderzoek in de USA heeft uitgewezen dat langzaam rijden slaapverwekkend is. Komt er een brief uit Leeuwarden dan is er wel een advocaat die gratis in bezwaar gaat, de laatste is helemaal uit het systeem verwijderd, verkeerde feitcode 😂😂

        • Dit systeem moet je uitzetten VOORDAT je weg rijdt. Gewoon een extra handeling, net als gordel omdoen. Tijdens het rijdenzo min mogelijk bezig houden met zaken die niks met autorijde te maken hebben

    • Nou nou ik voel een beetje frustratie bij u, is dat correct? Ik rij eigenlijk altijd harder dan 100 op de snelweg mits het natuurlijk qua verkeer kan. Ik hou gewoon netjes afstand en ga mijzelf niet opdringen is het dan zo erg dat ik bijvoorbeeld 105 wil rijden? Die piepjes zijn voor mij echt een reden om de auto te laten staan, om gek van te worden.

      • Als de max snelheid 100 is, waarom moet ik dan de cruise instellen op 95? De eerste keer dat ik op moest voor rijeaxmen reed ik ook steevast een paar luttele kms onder de max snelheid. Gevolg, gezakt want ik reed te defensief. Tweede keer op voor examen en steevast een paar kms boven de max, en toen geslaagd. Dit systeem zou veel meer steun krijgen als er een marge van 10 km in zou komen zodat je niet steeds een piep hoort bij een luttele overschrijding.

  10. Ik kreeg een vervangende auto mee waar dit stink systeem in aan stond.
    GPS 80 km was op de teller 73.
    Bij 74 (gps) begon de auto al te piepen. Ga je een km langzamer en dan weer een km harder, direct weer piepen. Paar seconden later weer. In vrij druk verkeer zul je dit de hele tijd hebben.
    Het is echt een compleet belachelijk systeem.
    Het beste kunnen de fabrikanten een snoertje onderaan het dashboard maken dat je er uit trekt of doorknippen kunt, dat je er geen last meer van hebt. Dan bij de apk even stekkertje er weer in.
    Als het niet uit of permanent kapot kan, hoef ik de auto niet.

  11. Een blackbox verplicht lijkt me wel wat. Precies, deze gegevens kunnen worden gebruikt in het geval van ongevallen.

    • hoe ver wil je gaan. Moet alles controleerbaar zijn. Nu mogen we honderd op de snelweg, maar bijna iedereen rijdt langzamer. Dus laat de mens zijn eigen Black box zijn. En volgens mij rij jij geen auto of ben je zo iemand die zich altijd aan de regel houdt, als het je uit komt

  12. Ja uiteraard zet je dat uit, gsm technisch rij je 93 als je teller 100 aangeeft, dus sws niet prettig.
    En kom 100 is nou niet echt een fijne snelheid op een snelweg waar je de ruimte hebt

    • Kan iemand mij vertellen hoe ik het uitschakel bij een nieuwe hyundai i10? Op interent wel soort handleidingen gelezen maar die kloppen niet. Daar staat bij instellingen kies ik optie “voertuig’. En die optie is er niet! Ik moet hem echt uithebben want inderdaad: je wordt er gestoord van, het klopt niet. Ik heb een lease auto voor 7 jaar….ik heb geen zin in om me 7 jaar lang te ergeren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *