Kijk even naar buiten. De zomer in Nederland zit er weer op. Of nee, toch niet. Ah, toch wel. Het ene moment moet je zonnebrand smeren en het andere moment kun je beter alvast nadenken over de kerstinkopen. Je wilt dus net zo snel je cabriodakje openen en sluiten als het weer verandert. Maar, bij welke cabriolet zit je het snelst in de zon? Daar hebben we natuurlijk een lijstje voor. Dit zijn de vijf snelste cabriodakjes van dit moment.
06. Porsche 911 Cabriolet
13 seconden
Bij een snelle auto hoort een snel dakje. Porsche delivers. Wist je dat de Porsche 911 Turbo S Cabriolet een van de snelste cabrio’s ter wereld is?
05. Mazda MX-5 RF
12 seconden
Mazda noemde de MX-5 met stalen klapdak ooit trots ‘the fastest convertible‘. Met de komst van de nieuwe MX-5 verdween het stalen klapdak en daarmee ook de titel. Nu is de MX-5 RF er, met stalen vouwdak – meer een targa trouwens – maar die nieuwe MX-5 RF heeft zeker niet het snelst wegklappende dak.
04. Audi TT Roadster
10 seconden
Sowieso willen we het woord ‘kappersauto’ niet meer horen als het over de nieuwe TT gaat. Zelfs de dakprestaties zijn dik in orde. Maar waar laat je je dakkoffer op een Roadster?
03. Ford Mustang Convertible
10 seconden
Bijna alles is beter aan de nieuwste Mustang. Zelfs het dakje is sneller. (We gaan dit keer niets zeggen over de viercilinder.)
02. Volkswagen Beetle Cabriolet
9,5 seconden
De enige keer dat de Beetle het gaat winnen van een Mustang in een race. Grappig genoeg hebben ze allebei ook een viercilinder. Oeps, deden we het toch.
01. Elke cabrio met handmatig stoffen dak
Enkele seconden
Een uitstervend ras, maar ze zijn er nog wel. De Mazda MX-5 en de Fiat 124 Spider bijvoorbeeld. Al lijken die wel erg veel op elkaar. Zal wel toeval zijn. Deze dakjes gooi je met een soepele handbeweging open en met een kliksluiting zit het vast. Kost je 0,5 seconden. Op z’n langst.
De vijf langzaamste cabriodakken
En bij welke auto’s ben je de Sjaak als je snel de zon op je kop wilt, of onverwachts in een hoosbui terechtkomt?
05. Alfa Romeo 4C Spider
Twee uur
De Alfa Romeo 4C Spider heeft een stoffen dakje dat je op moet rollen. Als je geen tentenbouw-insigne bij de scouting hebt gehaald, kun je maar beter even thuis gaan oefenen. De Lotus Elise trouwens net zo.
04. Lamborghini Aventador Roadster
Twintig jaar
Het dak van de Aventador Roadster bestaat uit twee delen, die je los moet opbergen in de kofferbak. Je bent ze toch niet thuis vergeten hé?
03. Donkervoort D8
Een eeuwigheid
Dit dakje maak je vast met drukknoppen. Eigenlijk is dat bij een auto als de Donkervoort D8 een last resort, die auto moet je gewoon altijd open rijden.
02. Alles wat op een Caterham of Westfield lijkt
Tot je uit frustratie opgeeft
Eigenlijk net als de Donkervoort, maar hierbij ziet je dakje er na de montage nog uit als een Iglotent van de Lidl na een tropische storm. Hierbij hetzelfde advies: lekker gaan rijden als het mooi weer is, en anders pak je maar gewoon je leasebak.
01. Citroën C3 Pluriel
Oneindig
Geen auto heel nieuwe auto, maar voor dit stuk ongeluk maken we heel graag een uitzondering. Het is al erg genoeg dat je er naar moet kijken, en dan moet je ook nog moeite doen om het dak erop te bouwen. En wat dacht je van het openen ervan. Waar laat je die balken? Meenemen gaat in ieder geval niet. Tenzij je ze op de voorsteul bindt zodat ze een meter boven de voorruit uit steken. Ziet er cool uit. Echt, een kast van Ikea in elkaar zetten, is een verademing in vergelijking met de misère van de Citroën C3 Pluriel.
Adrie van Erp heeft op 24 juli 2016 geschreven:
En de Honda S2000 volgens mij 6 sec