
De BMW M3 CS Touring mag zich vanaf nu de snelste stationwagen op de Nürburgring noemen. Hij wist het vorige record met een halve seconde te verbeteren. En hij pakt het record af van… zichzelf. In 2022 zette de standaard M3 Touring namelijk al een indrukwekkende tijd neer van 7 minuten en 35 seconden. Begin dit jaar wist coureur Jörg Weidinger daar nog eens vijf seconden vanaf te snoepen. Maar nu heeft de krachtigere, lichtere en stijvere M3 CS Touring het officieel nóg beter gedaan.
De nieuwe M3 CS Touring reed de Nordschleife in een tijd van 7 minuten en 29,490 seconden. ‘Vanaf het begin was duidelijk dat de BMW M3 CS Touring nieuwe maatstaven zou zetten op het gebied van rijdynamiek,’ aldus M-topman Frank van Meel. Hij stelt dat de CS perfect ‘racedna combineert met dagelijkse bruikbaarheid’. Hoewel hij niet de snelste M is (de M4 CSL klokte 7:18,1 en de M4 CS 7:21,9) zit hij met 7:28,7 slechts een seconde achter de vierdeurs M3 CS sedan.
De BMW M3 CS Touring is sneller
De station gebruikt de bekende 3,0-liter zescilinder, maar in deze CS-variant is het vermogen opgeschroefd naar 550 pk. Daarmee sprint hij in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 300 km/u. Verder kreeg de auto een nieuwe uitlaat, aangepaste wielophanging, standaard M carbon-keramische remmen en enkele ‘subtiele’ uiterlijke wijzigingen.
Ook is er wat gewicht uit de auto gesnoept, al hebben we het maar over 15 kilo op een totaalgewicht van meer dan 1.800 kilo. Maar op de Nürburgring zullen alle kleine beetjes helpen. BMW noemt hem zelf de ideale ‘one car solution’, dus een auto die alles kan. Normaal nemen we dit soort marketingpraat niet over, maar in dit geval durven we wel te zeggen dat het klopt.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Schokkende beelden: de eerste crash op de Nürburgring van 2025 is nu al een feit

Is het terecht dat de BMW-rijder de schuld krijgt van deze crash op de Nürburgring?

Je ziet gelijk waarom deze kansloze Mercedes-rijder bijna crasht op de Nürburgring

Geniet 10 minuten van faals en crashes op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen
