Je ziet regelmatig auto’s als een Defender met een zogenoemde snorkel aan de voorkant. Deze luchthapper heeft als functie ‘er ruig uitzien voor de eigenaar’. En in heel zeldzame gevallen zorgt het ervoor dat de motor kan blijven ademen als je door diepe plassen en slootjes rijdt. Een snorkel op een auto werkt letterlijk hetzelfde als een snorkel tijdens het, eh, snorkelen. Maar deze snorkel zit op de uitlaat en heeft net een andere functie.
In principe functioneert een uitlaat prima onder water. Dus waarom komt uitlatenboer Fujitsubo dan toch met een snorkel voor de uitlaat? En nee, het is niet voor de stijlpunten; dit is geen uitlaat in de overdreven Japanse Bōsōzoku-stijl. Ook is het niet de nieuwe Quooker-tuningstijl. Nee, deze snorkel-achtige uitlaat van Fujitsubo monteer je als er veel sneeuw verwacht wordt.
De snorkel-uitlaat houdt je gezond
Fujitsubo noemt het de ‘Snowkel’. Volgens de uitlatenboer kan het riskant zijn om je auto stationair te laten draaien als het sneeuw tot aan de deuren staat. De uitlaatdampen vliegen dan niet vrij de lucht in, maar blijven door de sneeuwmuur onder je auto hangen. Deze uitlaatgassen kunnen vervolgens in de cabine van de auto komen en dan heb je mogelijk koolmonoxidevergiftiging. In Nederland zal dit niet snel een probleem zijn, maar op wintersport wellicht wel.
De snorkel zorgt ervoor dat de uitlaatgassen veilig worden afgevoerd zodat ze rustig de aarde kunnen opwarmen. De kop van de uitlaat is naar beneden gebogen, zodat er geen sneeuw in de pijp valt. Fujitsubo zegt wel dat je niet met de uitlaat mag rijden op de openbare weg, dus officieel zou je de pijp moeten demonteren voordat je vertrekt. De uitlaat zit vast met een siliconen koppeling en een slangklem, dus dat moet kunnen. Ook wil je waarschijnlijk niet dat het kunststofdeel te warm wordt.
faalhaas heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Of je schept de sneeuw ff weg. Duh
Paco heeft op 16 januari 2025 geschreven:
Dat gaat ook zo lekker makkelijk als je ingesneeuwd bent en de deuren niet open kan doen…