Je ziet regelmatig auto’s als een Defender met een zogenoemde snorkel aan de voorkant. Deze luchthapper heeft als functie ‘er ruig uitzien voor de eigenaar’. En in heel zeldzame gevallen zorgt het ervoor dat de motor kan blijven ademen als je door diepe plassen en slootjes rijdt. Een snorkel op een auto werkt letterlijk hetzelfde als een snorkel tijdens het, eh, snorkelen. Maar deze snorkel zit op de uitlaat en heeft net een andere functie.

In principe functioneert een uitlaat prima onder water. Dus waarom komt uitlatenboer Fujitsubo dan toch met een snorkel voor de uitlaat? En nee, het is niet voor de stijlpunten; dit is geen uitlaat in de overdreven Japanse Bōsōzoku-stijl. Ook is het niet de nieuwe Quooker-tuningstijl. Nee, deze snorkel-achtige uitlaat van Fujitsubo monteer je als er veel sneeuw verwacht wordt.

De snorkel-uitlaat houdt je gezond

Fujitsubo noemt het de ‘Snowkel’. Volgens de uitlatenboer kan het riskant zijn om je auto stationair te laten draaien als het sneeuw tot aan de deuren staat. De uitlaatdampen vliegen dan niet vrij de lucht in, maar blijven door de sneeuwmuur onder je auto hangen. Deze uitlaatgassen kunnen vervolgens in de cabine van de auto komen en dan heb je mogelijk koolmonoxidevergiftiging. In Nederland zal dit niet snel een probleem zijn, maar op wintersport wellicht wel.

De snorkel zorgt ervoor dat de uitlaatgassen veilig worden afgevoerd zodat ze rustig de aarde kunnen opwarmen. De kop van de uitlaat is naar beneden gebogen, zodat er geen sneeuw in de pijp valt. Fujitsubo zegt wel dat je niet met de uitlaat mag rijden op de openbare weg, dus officieel zou je de pijp moeten demonteren voordat je vertrekt. De uitlaat zit vast met een siliconen koppeling en een slangklem, dus dat moet kunnen. Ook wil je waarschijnlijk niet dat het kunststofdeel te warm wordt.

7 reacties op “Deze bijzondere uitlaat is niet voor de sier en heeft een heel specifieke functie”

  1. Wanneer de uitlaat pijp pnder de sneeiwis.Betekent dat de rest ook (motorklep,kofferbak) ook onder de sneeuw zitten
    Dat betent rest auto uitgraven,heeft dit apperaatdan nog zin.

  2. Je zal hiervoor eerst de uitlaat moeten uitgraven, als je dat gedaan het kan hij ook direct zijn uitlaatgassen kwijt.
    Totaal nutteloos dus dit.
    Bovendien krijg je tegenwoordig een boete als je eerst op je gemak de motor stationair laat opwarmen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear